Zdrowa i skuteczna dieta - podstawowe zasady

Zdrowa skuteczna dietaKażdy z nas marzy o zdrowej, pięknej sylwetce bez zbędnych kilogramów i grama tłuszczyku wokół brzucha, ud czy bioder. Zwłaszcza kobiety są wyczulone na tym punkcie - codziennie, bez przerwy rozprawiają o przeróżnych dietach, kaloriach i przepisach. Czy istnieje jednak dieta cud, która szybko i trwale pozwoli nam pożegnać się z nadmiarem kilogramów i olśnić idealną figurą partnera i przyjaciółki? Dieta cud niestety nie istnieje - powie nam to każdy zapytany lekarz czy dietetyk. Jakie są zatem podstawowe zasady zdrowej i skutecznej diety?

Przede wszystkim musimy wyeliminować z naszego jadłospisu wszelkie bomby kaloryczne. Są to z pewnością słodycze, czekoladki, ciasta, ciastka, pączki, słone przekąski, paluszki, chipsy, a także kolorowe, gazowane napoje. Zdrowa dieta niestety nie dopuszcza takich przekąsek, nawet w niewielkiej ilości. Zamiast słodyczy warto zjadać bardzo zdrowe i bogate w wartości odżywcze suszone owoce. Od czasu do czasu nie zaszkodzi również słodki banan czy brzoskwinia.

Nasza dieta powinna uwzględnić smaczne, zdrowe i wysokoenergetyczne śniadanie - to właśnie ono da nam siłę i energię na cały dzień. Rankiem warto ugotować sobie bardzo smaczną kaszę jaglaną czy płatki owsiane - wybierajmy jednak te grube i jak najmniej przetworzone, unikajmy tak zwanych błyskawicznych. Do kaszy czy owsianki możemy dodać mnóstwo smacznych i zdrowych dodatków. Zdrowa dieta dopuszcza oczywiście zjadanie owoców, zatem warto zetrzeć na tarce jabłko czy dorzucić pokrojoną w kawałki brzoskwinię. Jeśli do wszystkiego dodamy kilka orzechów i garść pestek słonecznika lub dyni, otrzymamy bogaty w witaminy i minerały, bardzo odżywczy posiłek. Jeśli nie przepadamy za kaszami i płatkami, możemy przygotować sobie kilka zdrowych kanapek. Ważne, aby wybierać pieczywo ciemne, pełnoziarniste czy razowe. Dodajmy do niego dużą ilość warzyw. Dodatkiem może być również jajko na twardo czy chuda wędlina. Unikajmy majonezów, dużej ilości masła czy tłustych, gotowych sosów - to same puste kalorie, bogate w tłuszcz, który bardzo szybko odłoży się tam, gdzie najbardziej byśmy tego nie chcieli.

Aby dieta była zdrowa i skuteczna, nie możemy zapomnieć o przynajmniej dwóch przekąskach w ciągu dnia. Mogą być to pokrojone w słupki warzywa, takie jak czerwona papryka, marchew czy świeży ogórek. Inną opcją jest kubeczek jogurtu naturalnego z wkrojonymi owocami, orzechami, pestkami czy łyżeczką kakao. Unikajmy jednak słodkich, dosładzanych serków i jogurtów. Nasza dieta nie powinna zawierać takich produktów - nie wnoszą one do organizmu nic dobrego, a jedynie go obciążają.

Po pracy czy szkole trzeba koniecznie zjeść jeden większy i wartościowy posiłek, jakim jest obiad. Może to być na przykład porcja chudego mięsa z dużą ilością różnokolorowych warzyw oraz porcją węglowodanów. Ważne jest, aby nasza dieta bogata była w węglowodany złożone, takie jak grube kasze, nieoczyszczony brązowy ryż czy pełnoziarnisty makaron. Unikajmy oczyszczonych, prostych węglowodanów, które ograbiają nasz organizm z cennych witamin i minerałów, same nie wnosząc nic dobrego. Jeśli zdecydujemy się na mięso, wybierzmy chudy kawałek, taki jaki pierś z kurczaka czy indyka. Dwa razy w tygodniu warto jeść ryby, może to być tłustszy łosoś, halibut czy bardzo smaczny dorsz.

Będąc na diecie, absolutnie nie musimy rezygnować z kolacji, zwłaszcza, jeśli wieczorem odczuwamy głód. Zdrowa dieta dopuszcza zjadanie przykładowo lekkich sałatek warzywnych z niewielkim dodatkiem białka w postaci jajek czy serów. Można także przyrządzić sobie kanapki z chleba pełnoziarnistego z dużą ilością warzyw i zieleniny.

Nasza dieta może być smaczna i zdrowa, pamiętajmy tylko o powyższych zasadach. Dbajmy o urozmaicenie i różnorodność pokarmów, a szybko i trwale uda nam się schudnąć i osiągnąć wymarzoną wagę.

Komentarze

Avatar
Anetka
Też staram się trzymać tych zasad, a do tego ćwiczę w fitcurves. Trwam w swoim postanowieniu już czwarty miesiąc i zaczynam dostrzegać rezultaty. Ciało stało się jędrniejsze i nie męczę się tak jak kiedyś wchodząc po schodach na 4 piętro.



Zdrowe włosy, mocne paznokcie i szczupłe ciało - Agrest Indyjski

Pielęgnacja włosówWiosna za pasem i wiele osób zaczyna panikować na



Czy warto iść do dietetyka?

DietaOpinie na temat korzyści z konsultacji dietetycznych bywają podzielone - obo



Oczyszczanie organizmu po zimie - jak to zrobić?

Oczyszczenie organizmuWiosna to dobry czas na porządki - nie tylko w naszych mieszkaniach



Cukier a zdrowie

CukierCoraz częściej możemy usłyszeć, że nie ma czegoś takiego, jak zdrowy cukier. Bez w