Afirmacja - czym jest? Jak stosować pozytywne afirmacje w życiu?

AfirmacjaGdy obawiasz się, co się stanie, Twoje myślenie może sprawić, że faktycznie danej sytuacji doświadczysz. To tak zwany mechanizm samospełniającego się proroctwa. Na szczęście działa to również w przypadku stwierdzeń pozytywnych. Na tej zasadzie działa afirmacja - pozytywne zdanie, które wypowiadasz dla poprawy nastroju ale i podniesienia samooceny. Stosowane mogą być one na co dzień ale i w ramach terapii psychologicznej.

Czym jest afirmacja?

Afirmacją nazywamy mechanizm psychologiczny, obejmujący powtarzanie pozytywnych tez, których zadaniem jest wspieranie samorozwoju oraz poprawa samooceny. Stwierdzenia odnoszą się do różnorodnych kwestii, mają na celu utwierdzanie nas w przekonaniu, że jest tak, donoszą. Po pewnym czasie i powtarzaniu danych kwestii, zaczynamy wierzyć w ich prawdziwość. Afirmacja jest jedną z metod stosowanych w ramach psychoterapii, zwłaszcza terapii w nurcie behawioralno-poznawczym, mającej na celu zmianę negatywnych zachowań i myśli. Stosowana może być również na co dzień przez nas samych. Choć afirmacja to narzędzie niezwykle proste, to jego moc bywa naprawdę nieoceniona. Może nam pomóc w przezwyciężeniu codziennych trudności ale i przyczynić się do samorozwoju, zwłaszcza poprzez podniesienie samooceny oraz pozytywny wpływ na pewność siebie. Afirmacje możemy stosować adekwatnie do swoich potrzeb, możemy je tworzyć samodzielnie.

Jak stosować afirmacje? Przykłady pozytywnych afirmacji w życiu

Afirmacja powinna być dostosowana do konkretnej sytuacji lub być afirmacją ogólną, jaką stosujemy każdego dnia. Jeśli chcemy korzystać z afirmacji szczegółowej, należy odnieść ją do konkretnego problemu. Poniżej opis przykładowych sytuacji.

Przykład nr 1

Maciej jeździ 10-letnim fordem, podczas gdy marzy o nowoczesnym modelu samochodu i frustruje się, gdy nie może odłożyć z pensji określonej sumy pieniędzy. Maciej postanowił zastosować afirmację i od tej pory za każdym razem powtarza sobie: "Jeżdżę doskonałym autem w znakomitym stanie. To najlepszy samochód, jaki mogę mieć". Po pewnym czasie przestał myśleć o kupnie nowego auta, a odłożoną gotówkę zainwestował w obecny samochód. W ten sposób możemy stosować afirmację, dotyczące negatywnego obrazu samego siebie poprzez nieposiadanie konkretnych przedmiotów, niezadowalający nas stan finansów itp. Dzięki afirmacji, która kieruje nasza uwagę na to, co posiadamy, nasze myślenie zaczyna się zmieniać. Zamiast skupiać się na tym, czego nie mamy i co chcemy mieć, zaczynamy doceniać to, co posiadamy. Pamiętajmy oczywiście, by przez tego typu afirmację się nie ograniczać i zmieniać coś w swoim otoczeniu ale zawsze czynić to w oparciu o swoje realne możliwości, zwłaszcza finansowe.

Przykład nr 2

Anna jest księgową i od wielu lat nie awansowała. Czuje się źle z tego powodu i wstydzi się swojej nudnej, spokojnej pracy. Anna zaczęła stosować afirmację i powtarza sobie: "Jestem doskonałym specjalistą, którego potrzebuje moja firma. Pracuje na najlepszym stanowisku, na jakim mogę pracować”. Afirmacja pomaga jej w pracy, daje poczucie, że jest ważnym i cenionym pracownikiem. Anna chce stosować afirmację w obecnej pracy ale nie zamyka sobie żadnej drogi zawodowego rozwoju, jeśli w przyszłości zmieni miejsce pracy, dostosuje do niego swoją afirmację. Tego typu afirmacje są doskonałe dla osób, które czują się niedocenione w pracy lub uważają, że pracują na nieodpowiednim stanowisku, co wpływa negatywnie na ich samoocenę oraz obraz siebie. Warto stosować takie afirmacje, które pozwolą nam na poczuć się dobrymi i kompetentnymi ludźmi, jednocześnie nie zamykając żadnej drogi, np. możemy równocześnie szukać innej pracy, która da nam więcej satysfakcji (to może być kolejna afirmacja, np. "Jestem doskonałym specjalistą, już niedługo znajdę pracę na miarę moich możliwości").

Przykład nr 3

Maria czuje, że nie radzi sobie z obowiązkami rodzicielskimi, choć partner i rodzina zapewniają ją, że jest inaczej. Maria zapisała swoją afirmację na kartce i przywiesiła ją na lodówce. Codziennie rano czyta: „Kocham swoje dzieci najmocniej na świecie i każdego dnia robię wszystko, by być dla nich najlepszą matką, jaką potrafię”. Afirmacje są doskonałym sposobem na poprawę swojej oceny w kwestii spełniania roli rodzica, dziecka, partnera czy przyjaciela. Niejednokrotnie czujemy, że nie możemy podołać swojej funkcji, podczas gdy nasze przekonania są bezpodstawne.

Przykład nr 4

Kaja rozstała się z partnerem, który obecnie jest już w nowym związku. Kaja czuje się porzucona, oszukana, bardzo negatywnie wpłynęło to na jej samoocenę. Jej afirmacja brzmi: „Jestem mądrą, piękną i wspaniałą kobietą, zasługuję na kogoś wartościowego, kto mnie doceni i będę na niego czekać”. Afirmacja zapisana jest kaligraficznie w jej kalendarzu i codziennie rano ją czyta. Afirmacja ta podobna jest konstrukcją do poprzedniej, jej zadaniem jest podnoszenie samooceny i pewności siebie po porażce, np. rozstaniu, rozwodzie czy zwolnieniu z pracy.

Przykład nr 5

Eryk jest uczniem liceum, jest wyśmiewany przez kolegów z powodu tuszy. Postanowił zastosować afirmację i zapisał na tablicy w swoim pokoju: "Jestem mądrym, zdolnym i wartościowym chłopakiem, moimi przyjaciółmi będą ludzie, którzy mnie docenią za to, jaki jestem". Jednocześnie stara się schudnąć powtarzając afirmację: „Jestem uparty i zdeterminowany w dążeniu do celu, który uda mi się osiągnąć”. Taka afirmacja to doskonały pomysł, aby odwrócić negatywne myślenie o sobie, spowodowane nieprzyjemnymi plotkami czy przytykami. Zwykle nieżyczliwi nam ludzie skupiają się na naszych niedoskonałościach: tuszy, wadzie wymowy, niepełnosprawności. Pozytywna afirmacja może nam pomóc poprawić nastrój ale i uwierzyć w siebie i swoje możliwości.

Ciekawe i proste animacje do stosowania na co dzień

Afirmacja działa każdego dnia. Warto stosować ją na co dzień w postaci prostych i ogólnych zdań, które pozwalają nam na włączenie pozytywnego myślenia i codziennie, sukcesywnie, działają pozytywnie na naszą pewność siebie. Poniżej spis 10 przykładowych, ciekawych ale i jednocześnie prostych afirmacji, które możesz stosować każdego dnia. Powtarzaj je sobie codziennie rano aż staną się Twoim mottem życiowym.

  1. Każdego dnia w pełni cieszę się życiem.
  2. Moje życie jest magiczne i wyjątkowe.
  3. Szanuję innych ludzi, a oni mnie.
  4. Dziś kocham siebie jeszcze bardziej niż wczoraj.
  5. Poradzę sobie dziś ze wszystkim, co będę robić.
  6. Ten dzień będzie przyjemny i wyjątkowy.
  7. Otaczają mnie wspaniali i wartościowy ludzie.
  8. Cuda zdarzają się każdego dnia, dziś też zdarzy się cud.
  9. Dziś będę bardziej szczęśliwa/y niż wczoraj.
  10. Dzisiaj czeka mnie coś wspaniałego.


Jak widać, afirmacje są różne i zwykle dostosowywane do konkretnie sytuacji. Mogą nam pomóc pozbierać się po stracie, porażce ale i podnieść pewność siebie po usłyszeniu nieprzychylnej plotki na swój temat. Afirmacja jest doskonałym motorem do zmian, motywuje do działania. Afirmacja może pozostać myślą, którą regularnie powtarzamy ale i mottem, które zapisane jest w pamiętniku czy wyeksponowane w widocznym miejscy w domu lub w pracy.

Ocena: 5.0

Komentarze