ANSWEAR już od 10 lat podbija serca Polaków (I nie tylko!)

10 lat AnswearPopularny polski sklep internetowy z modą online świętuje właśnie 10. urodziny! Jak przez lata zmieniał się Answear.com i jakie wyzwania towarzyszyły rozwojowi marki?

Od krakowskiej firmy po międzynarodowe przedsiębiorstwo

Answear.com powstał dokładnie w lutym 2011 r., a jego pomysłodawcą był Krzysztof Bajołek, który wcześniej doświadczenie zdobywał, tworząc takie marki jak House i Mohito. Od początku sklep mógł się poszczycić różnorodną ofertą odzieży męskiej, damskiej i dziecięcej. Jego mocnymi punktami była także błyskawiczna wysyłka towarów, darmowa dostawa i zwrot oraz program lojalnościowy Answear Club - dzięki temu przez lata Answear zbudował swoją renomę i zaskarbił sobie sympatię milionów klientów.

Kiedy Answear.com rozpoczynał działalność w lutym 2011 r., nikt nie przypuszczał, że w ciągu 10 lat stanie się biznesem na międzynarodową skalę, silnym graczem na rynku e-commerce, laureatem kilkudziesięciu branżowych nagród i spółką liczącą się na warszawskiej GPW. A jednak! Zaczynając jako krakowska firma zatrudniająca kilkunastu pracowników, dziś może pochwalić się nowoczesną centralą i centrum dystrybucyjnym, a także własnym studio foto-video, które odpowiada za prezentację wszystkich produktów na stronie sklepu. Answear nieustannie rozwija swoje portfolio marek (dziś liczy ono ponad 350 brandów), inspiruje w świecie trendów i ułatwia zakupy. Każdego miesiąca strony sklepu odwiedza około 11 milionów klientów! Answear inicjuje też wiele ciekawych projektów: od konkursów umożliwiających rozpoczęcie modowej kariery po akcje pro-środowiskowe i nieszablonowe, limitowane kolekcje, które powstają pod skrzydłami marki własnej answear.LAB.

"W ciągu 10 lat Answear bardzo się zmienił, a przede wszystkim rozrósł. Wspaniale było uczestniczyć w większości tych wydarzeń. Chciałbym zaznaczyć, że cele stricte biznesowe nie były jedynymi, które chcieliśmy realizować. Od początku zależało nam, żeby stworzyć i rozwijać przyjazną i rzetelną organizację, która nie tylko sprzedaje ubrania i buty, ale także promuje konkretne wartości, wspiera i pomaga. Wydaje się, że na szczęście, także te plany udało się wprowadzić w życie." - mówi Wojciech Tomaszewski, dyrektor marketingu i e-commerce w Answear. Sklep współpracuje też z wieloma gwiazdami i influencerami - teraz, z okazji urodzin, zobaczymy niezwykłą kolekcję sygnowaną przez Paulinę Krupińską. I nie tylko, bo na klientów czeka jeszcze konkurs, rabaty i limitowane kolekcje Hugo i Guess stworzone na wyłączność sklepu. Każdego dnia warto wpadać na: https://answear.com/p/odziez-229-k.html, aby sprawdzić, jakie urodzinowe niespodzianki jeszcze się pojawią.

10 lat Answear

Answear rusza na podbój Europy

Sukces w Polsce zachęcił do zagranicznej ekspansji. Po długich analizach zachowania konsumentów oraz specyfiki branży modowej w Europie, wybór padł na kraje Europy Środkowo-Wschodniej. W 2014 r. Answear zadebiutował w Czechach i na Słowacji, które zostały uznane za atrakcyjne rynki ze względu na duży potencjał rozwoju e-commerce. Rok później sklep był już obecny na Ukrainie oraz w Rumunii. W 2016 r. wystartował na Węgrzech, z kolei w 2018 r. pojawił się w Bułgarii. "Skupiamy się na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, gdyż znamy tego klienta, wiemy jaki ma gust i preferencje. Rynek e-commerce w tym regionie rośnie zdecydowanie dynamiczniej niż dojrzałe rynki zachodnie. Dodatkowo nasze strategicznie położone centrum dystrybucyjne pod Krakowem stanowi w pewnym sensie bramę do tego regionu Europy i pozwala nam z jednego magazynu obsługiwać wszystkie rynki." - mówi Krzysztof Bajołek, prezes i założyciel Answear com. Istotnie, ogromne nowoczesne centrum dystrybucyjne, które na 40 000 m2 gromadzi ponad 95 000 rodzajów produktów, jest w stanie wysłać nawet 48 000 zamówień dziennie! W 2019 r. głośno było o największej akcji logistycznej w dziejach firmy, czyli przenosinach całego magazynu do nowej lokalizacji - cała operacja odbyła się w ciągu jednej nocy, podczas której 50 tirów wykonało 150 kursów, aby przewieźć 4500 palet z towarem.

10 lat Answear

Z jakimi wyzwaniami radzi sobie firma?

10 lat temu Answear stał przed zupełnie innymi wyzwaniami nic obecnie. Przede wszystkim sklep musiał zbudować od fundamentów swoją renomę i utwierdzić klientów w przekonaniu o oryginalności i wysokiej jakości produktów, jakie oferuje. "Wyzwaniem były również technologie: pozyskanie ich na rynku, znalezienie odpowiednich partnerów, czy wydewelopowanie własnych rozwiązań, zintegrowanie wielu systemów, skalowanie i dostosowywanie do wielu rynków" - zdradza Krzysztof Bajołek. Problemem były także opory przed kupowaniem na odległość - zwłaszcza ubrań i butów. Przez lata sklep starał się edukować klientów w tym zakresie, oferując dokładnie opisany i sfotografowany towar, udostępniając bezpłatne usługi Personal Shopera czy inspirując gotowymi zestawami wprost od stylistów. Dziś, kiedy z zakupami internetowymi radzimy sobie całkiem nieźle, Answear stawia czoło innym wyzwaniom. Ze względu na międzynarodowy charakter, marka musi koordynować i tworzyć zespoły native’ów i profesjonalistów działających zarówno w centrali, jak i na lokalnych rynkach, a także sprawnie zarządzać swoją ofertą - tak, aby sprostała wymaganiom klientów z każdego kraju. Codziennym wyzwaniem jest również logistyka i utrzymanie ciągłości sprzedaży: zarządzanie terminami dostaw, realizacja szybkiej wysyłki i niwelowanie ewentualnych opóźnień powodowanych różnymi czynnikami. Jak na razie, Answear świetnie sobie ze wszystkim radzi, a w planach ma dalszy rozwój, poszerzanie swojej oferty i pojawienie się na kolejnych europejskich rynkach. Gdzie tym razem zadebiutuje? Być może dowiemy się tego już w tym roku!

Komentarze