Cukry w owocach - czy są szkodliwe?

Cukry w owocachXXI wiek to zdecydowanie wiek solą i cukrem płynący. Dlaczego? Większość przetworzonych produktów żywnościowych zawiera znaczne ilości NaCl oraz sacharozy. Nie od dziś wiadomo, że te dwie substancje są szkodliwe w nadmiarze i powodują wiele chorób jak otyłość, problemy z ciśnieniem, hormonami czy cukrzycę. A co z innymi cukrami? Co z tymi zawartymi naturalnie w owocach?

Owoce - dobre czy złe cukry?

Owoc w znaczeniu biologicznym jest to twór rośliny wytworzony z kwiatu, okrywający nasionko i ułatwiający jego rozsianie. Owoce lubiane są przez dzieci ze względu na swój słodki smak (nie wszystkie oczywiście). Co jednak odpowiada za ten słodki smak? Cukrem występującym naturalnie w owocach jest fruktoza, związek organiczny z grupy ketoz, występuje nie tylko w owocach, ale też w miodzie, nektarze czy spermie ssaków. W temperaturze pokojowej jest substancją krystaliczną, białą i charakteryzuje się słodkim smakiem. Czym więc różni się od tego złego cukru z cukiernicy? Standardowym słodziwem każdego domu jest sacharoza. Dwucukier składający się z fruktozy i glukozy. Organizm ludzki przystosowany jest do trawienia sacharozy, więc bez problemu rozdziela ją na 2 pojedyncze cukry.

Jaka jest więc różnica w spożywaniu tych dwóch słodkich wytworów? Różnica jest niewielka, aczkolwiek znacząca. Badacze z uniwersytetu w Stanach Zjednoczonych odkryli, że standardowej wielkości banan ma około 12 g cukru, tyle co średnie jabłko czy łyżeczka z cukiernicy. I tak jak banan czy jabłko oprócz cukru dostarcza nam jakichkolwiek innych wartości odżywczych czy też witamin, tak niestety, łyżka czystej sacharozy nie jest w stanie w żaden sposób nas nasycić albo zmniejszyć uczucia głodu.

Tak jak zostało zauważane na początku artykułu, większość produktów przetworzonych zawiera ogromne ilości sacharozy. Zupełnie niepozorny keczup czy sos do sałatki może spowodować, że nieświadomie zjemy łyżkę sacharozy. Nie wspominając już o słodyczach tj. czekoladzie mlecznej, lodach, batonach czy gazowanych napojach.

Czas na owoc!

Zdecydowanie lepszym i zdrowszym nawykiem jest spożywanie surowych owoców jako przekąsek. Dlaczego surowych? Ponieważ te suszone lub liofilizowane mogą być nafaszerowane dodatkowym cukrem, o którym nie mamy zielonego pojęcia! Zamiast batona - obtoczmy pół banana w gorzkiej czekoladzie - źródło magnesu, potasu i słodycz ukochanego batonika, truskawki w czekoladzie mogą być eleganckim zakończeniem kolacji, a domowe lody z arbuza orzeźwią nie jednego urwisa. Na stronie: https://uczymyjakslodzic.pl/cukier-naturalnie znajdziesz wiele ciekawych propozycji przepisów, które zdecydowanie ułatwią Ci zmianę zdrowych nawyków.

Owoce po 18:00?

Utarło się, że aby żyć zdrowo i chudnąć, po 18:00 należy zamknąć lodówkę na kłódkę, a klucz wyrzucić przez okno. Całe szczęście, że nauka idzie do przodu, a trendy się zmieniają. Jeżeli prowadzisz popołudniowo-nocny tryb życia i o 12 jesz śniadanie, nie możesz głodzić się cały wieczór. Pamiętaj, aby jeść regularnie i z ograniczeniem dodatkowego cukru.

Owoce ze względu na dużą zawartość węglowodanów podnoszą glukozę we krwi, a co za tym idzie dostajemy energii i chęci do życia. Tak więc nie jedź ich tuż przed snem - jeśli planujesz spokojną i przespaną noc. Wieczorną ochotę na batonika zdecydowanie lepiej zastąp brzoskwinią, ale nie przesadzaj z jej ilością.

Komentarze