Czy picie dużych ilości mleka wystarczy, by mieć prawidłowy poziom wapnia?

MlekoNa temat konieczności dostarczania sobie w odpowiednich ilościach wapnia wiele się mówi. Wiadomo, że jest on ważny zwłaszcza dla dzieci, których kości tworzą się i rosną, a także dla zębów. Wapnia potrzebuje jednak każdy. Za jego najlepsze źródło uchodzi mleko. Czy jednak picie go w sporych ilościach rozwiąże problem małej podaży wapnia w diecie?

Duże zapotrzebowanie

Zapotrzebowanie na wapń różni się w zależności od wielu czynników, przede wszystkim od wieku. Potrzebują go dzieci już od pierwszych dni swojego życia (a nawet jeszcze wcześniej), potem także odgrywa ogromną rolę w ich prawidłowym rozwoju. Wapnia nie może też zabraknąć kobietom w okresie laktacji. Potem jest bardzo ważny zwłaszcza dla kobiet w okresie okołomenopauzalnym. Tak naprawdę pierwiastek ten jest potrzebny na każdym etapie życia. Zbyt mała jego ilość może skutkować osłabieniem kości i zębów. Dlatego trzeba go przyjmować w odpowiednich ilościach. Niestety zapotrzebowanie organizmu na ten składnik jest na tyle duże, że pokrycie go w pełni za pomocą diety jest dość trudne. To prawda, że najlepszym źródłem wapnia jest mleko i jego przetwory. Jednak trzeba byłoby wypić kilka szklanek mleka, jogurtu albo kefiru by zaspokoić dzienne zapotrzebowanie.

Kiedy wapń nie jest wchłaniany…

Można pić ogromne ilości mleka i sięgać po inne, poza nabiałem, źródła wapnia, a mimo to nie dostarczać go w prawidłowych ilościach. Jak to możliwe? Niska przyswajalność wapnia, która wynosi ok. 25% utrudnia jego odpowiednią podaż. Do wchłaniania z układu pokarmowego i wykorzystywania tego składnika we właściwy sposób przyczynia się między innymi witamina D. Jeśli brakuje witaminy D, przyjmowanie wapnia, nawet w dużych ilościach, niewiele da. Nawet, gdy sięgnie się po suplementy diety. Świetnym wyjściem będzie więc stosowanie suplementu, który zawiera wapń z witaminą D oraz dodatkowo magnez, który też wzmacnia kości. Zaleca się przyjmowanie z dietą ok. 2 razy więcej wapnia niż magnezu. Poszukując odpowiedniego suplementu diety, warto zwrócić uwagę na to, aby był to preparat wapniowo-magnezowy.

Więcej o roli wapnia w organizmie przeczytać możesz na www.vitrumcalcium.pl.

Ocena: 5.0

Komentarze