Czym jest indeks glikemiczny i dla kogo ma szczególne znaczenie?

Indeks glikemicznyIndeks glikemiczny (IG) to termin, który pojawia się często przy okazji tematu diet. Co on oznacza? Które produkty mają wysoki, a które niski wskaźnik IG? Od czego zależy jego wartość? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak indeks glikemiczny wpływa na zdrowie.

Indeks glikemiczny a poziom cukru we krwi po jedzeniu

Indeks glikemiczny informuje o tym, jak wzrasta poziom glukozy we krwi po spożyciu danego produktu. To informacja szczególnie istotna dla osób, które są na diecie lub chorują na cukrzycę. Wiedza ta pozwala skomponować jadłospis, dzięki któremu poziom cukru nie będzie gwałtownie rósł i równie gwałtownie spadał, lecz będzie się utrzymywał na uśrednionym poziomie.

Indeks glikemiczny jest obliczany w odniesieniu do glukozy, której IG wynosi 100. Wyróżniamy produkty spożywcze o wskaźniku IG:

  • niskim - poniżej 55%,
  • średnim - 55-69%,
  • wysokim - od 70%.

Co to oznacza w praktyce? W przypadku wysokiego indeksu glikemicznego węglowodany zawarte w spożywanym posiłku sprawią, że poziom cukru we krwi po jedzeniu gwałtownie wzrośnie. Niski indeks glikemiczny pozwala uniknąć takiego efektu.

Dieta zgodna z indeksem glikemicznym

Dieta zgodna z indeksem glikemicznym powinna uwzględniać odpowiednie składniki odżywcze w sugerowanych proporcjach:

  • 55% węglowodanów,
  • 25-30% tłuszczów,
  • 15-20% białek.

Warto spożywać produkty takie jak:

  • pieczywo razowe i pełnoziarniste;
  • kasze, niełuskany ryż i otręby (najlepiej owsiane);
  • surowe warzywa, m.in.: brokuły i inne zielone warzywa, pomidory, rzodkiewki, papryka, cykoria, ogórki świeże i kiszone, czosnek i cebula;
  • owoce o niższym indeksie glikemicznym, np. jabłka, grejpfruty, truskawki, arbuzy.

Unikać należy z kolei:

  • produktów zawierających cukier rafinowany, m.in. ciast, lodów, czekolady, cukierków, alkoholu, soków owocowych z kartonów, jogurtów słodzonych, słodkich napojów;
  • produktów "białych", tj. białej mąki, białego ryżu, białego pieczywa, białych makaronów oraz drobnych jasnych kasz.

Posiłki o odpowiednim IG umożliwiają zachowanie właściwego poziomu cukru we krwi po ich spożyciu. Zwłaszcza na początkowym etapie stosowania takiej diety warto wspomóc się dostępnymi na rynku suplementami, takimi jak Berimal, które wspomagają utrzymanie odpowiedniego stężenia glukozy.

Zbyt wysoki poziom cukru we krwi i jego skutki

Zbyt wysoki poziom cukru we krwi, czyli hiperglikemia, stanowi pierwszy sygnał ostrzegawczy przed cukrzycą. Nieprawidłowa glikemia na czczo występuje, gdy poziom glukozy we krwi osiągnie 100-126 mg/dl, a jeśli stale utrzymuje się powyżej 126 mg/dl - stanowi objaw cukrzycy.

Wśród pierwszych symptomów towarzyszących hiperglikemii i cukrzycy znajdują się m.in.:

  • nadmierne pragnienie;
  • częste oddawanie moczu;
  • uczucie chronicznego zmęczenia, rozdrażnienie, a nawet agresja.

Warto dokonywać wyborów żywieniowych, dzięki którym poziom cukru po posiłku nie będzie się gwałtownie podnosił. W długiej perspektywie najlepszym rozwiązaniem, które może uchronić nas przed cukrzycą, jest dieta uwzględniająca indeks glikemiczny spożywanych produktów.

Komentarze