Czym jest superfood? Lista superfoods (listy: polska i zagraniczna)

SuperfoodsWiadomo, że zdrowie jest najważniejsze - by przez długie lata cieszyć się nim bez jakichkolwiek problemów, należy się odpowiednio odżywiać. Składniki odżywcze zawarte w owocach, warzywach, sokach oraz produktach pełnoziarnistych wpływają korzystnie na stan zdrowia, dlatego też warto zamienić żywność wysoko przetworzoną na naturalną - zdrowszą.

Jakiś czas temu dotarła do naszego kraju prosto z Ameryki moda na tzw. "superfood", czyli mówiąc potocznie na superjedzenie, superżywność, której spożywanie ma bardzo korzystny wpływ na zdrowie - przede wszystkim zapobiega chorobom cywilizacyjnym takim jak cukrzyca czy też nadwaga, a także w korzystny sposób oddziałuje na serce i przyczynia się do zapobiegania nowotworom.

Superfood bez tajemnic

Super żywność to w bardzo dużym skrócie produkty spożywcze pochodzenia naturalnego, które są bogate w cenne dla zdrowia składniki odżywcze. Warto przy tym wiedzieć o tym, iż niewielka ilość danego produktu zaliczanego do miana superfood zawiera w swoim składzie prawdziwą bombę dobroczynnych dla zdrowia i urody antyoksydantów, kwasów tłuszczowych, minerałów i witamin.

Dieta, która jest bogata w produkty spożywcze zaliczane do grupy superfood wpływa bardzo korzystnie na stan zdrowia chroniąc organizm przez różnego rodzaju chorobami. Oprócz tego poprawia samopoczucie i poprawia wygląd skóry. Witaminy, minerały oraz kwasy tłuszczowe znajdujące się w tej żywności wpływają bardzo korzystnie na układ pokarmowy, nerwowy, krwionośny oraz odpornościowy. Warto je spożywać, ponieważ w skuteczny sposób ochraniają organizm przed różnego rodzaju czynnikami zewnętrznymi, na których działanie jesteśmy narażeni.

Superfoods - lista

Prawda jest taka, iż liczba produktów, które można zaliczyć do super żywności, jest dosyć spora. Można tutaj wyróżnić produkty, które uprawiane są w Polsce jak np. jarmuż, czosnek, sok z brzozy, natka pietruszki czy kasza jaglana, jak i te importowane z innych krajów, m. in.: spirulina, jagody goji, jagody acai, komosa ryżowa czy nasiona chia.

Jarmuż

Jarmuż

Jarmuż

Jeszcze do niedawna ten produkt nie był w ogóle doceniany i nie gościł praktycznie na sklepowych półkach. Zawiera duże ilości beta-karotenu oraz witaminy: C, K i B6. Ponadto jest bogaty w takie minerały jak: żelazo, magnez, wapń, potas i miedź, a także błonnik czy kwasy tłuszczowe omega-3. Jakie zdrowotne właściwości jarmużu można wyróżnić? Jego spożywanie zwalcza zły cholesterol, a także zapobiega chorobom serca, dlatego też osoby zmagające się z takimi problemami powinny przygotowywać soki oraz sałatki z dodatkiem tej niezwykłej rośliny.

Sok z brzozy

Sok z brzozy

Sok z brzozy

Sok z brzozy bogaty jest w wiele cennych dla zdrowia składników odżywczych takich jak m. in.: witaminę C, flawonoidy (posiadają antyoksydacyjne działanie), witaminy z grupy B, potas, żelazo, magnez, wapń, fosfor oraz miedź. Dzięki tym właśnie składnikom sok ten skutecznie wzmacnia odporność i zapobiega infekcjom. Z tego właśnie względu powinien być przyjmowany w okresie jesienno-zimowym, kiedy jesteśmy narażeni na działanie wirusów oraz bakterii powodujących przeziębienie, oraz grypę. Sok z brzozy posiada ponadto w swoim składzie betulinę, która obniża poziom szkodliwego dla zdrowia cholesterolu. Z pewnością nie każda osoba jest tego świadoma, ale sok ten posiada działanie detoksykujące, dzięki czemu skutecznie wypłukuje toksyny znajdujące się w organizmie, przyczyniając się do sprawnej pracy nerek.

Kasza jaglana

 

Kasza jaglana

Kasza jaglana

Kasza jaglana od wielu lat określana jest mianem królowej kasz. W swoim składzie zawiera lecytynę, która wpływa korzystnie na koncentrację oraz poprawę pamięci. Oprócz tego posiada dużo łatwo przyswajalnego białka oraz najwyższą zawartość witamin z grupy B (B1, B2, B6). Bez żadnych obaw może być spożywana przez osoby walczące z celiakią, ponieważ nie zawiera w swoim składzie glutenu.

Czosnek

Czosnek

Czosnek

Wiele osób nie przepada za tym produktem, ponieważ jest dosyć ostry w smaku i pozostawia w ustach nieprzyjemny zapach, jednak jest bogactwem wielu witamin i minerałów. Od dawien dawna wiadomo, iż posiada właściwości przeciwbakteryjne i wzmacniające odporność. Jest naturalnym antybiotykiem od lat stosowanym do walki z infekcjami. Bardzo korzystnie wpływa na pracę układu sercowo-naczyniowego, dlatego też osoby zmagające się z chorobami serca powinny spożywać ten produkt.

Natka pietruszki

Natka pietruszki

Natka pietruszki

Ta niepozorna roślina posiada wiele korzystnych dla zdrowia właściwości. Prawda jest bowiem taka, iż jedna łyżka posiekanych liści pietruszki pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę A i C. Dzieci nie przepadają za tym dodatkiem, który bardzo często dodawany jest do sałatek oraz rosołu, jednak warto zachęcić je do spożywania tej roślinki.

Spirulina

Spirulina

Spirulina

Spirulina to alga, która jest bogata w wiele cennych dla zdrowia składników odżywczych. Zdecydowaną większość osób odstrasza jednak jej zapach, ponieważ jest bardzo charakterystyczny. Spirulinę warto dodawać do koktajli oraz sałatek, ponieważ w ten sposób można zredukować jej specyficzny zapach, przemycając do organizmu cenne minerały. Spirulina zawiera bardzo dużo antyoksydantów, beta-karotenu, białka, żelaza i witaminy B12. Dzięki swoim niezwykłym właściwościom wzmacnia odporność organizmu, obniża poziom złego cholesterolu oraz reguluje poziom cukru we krwi.

Jagody goji

Jagody Goji

Jagody goji

Podobnie jak pietruszka posiadają w swoim składzie spore ilości witaminy C, która korzystnie wpływa na odporność organizmu. Oprócz tego jagody te są bardzo dobrym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-6, które odpowiadają za właściwą pracę mózgu, a także układu nerwowego. W swoim składzie zawierają również miedź, fosfor, żelazo, selen, cynk oraz liczne witaminy.

Jagody acai

Jagody Acai

Jagody acai

Te egzotyczne jagody są prawdziwą bombą przeciwutleniaczy, dzięki którym możliwe jest opóźnienie procesu starzenia skóry i zahamowania rozwoju komórek nowotworowych. Zawierają w swoim składzie spore ilości błonnika, który przyspiesza przemianę materii i zapobiega zaparciom.

Komosa ryżowa

Komosa ryżowa

Komosa ryżowa

Komosa ryżowa to bardzo dobre źródło pełnowartościowego białka, dlatego też jest chętnie spożywana przez wegetarian oraz wegan. Posiada bardzo niski indeks glikemiczny, dlatego też może być bez żadnych obaw spożywana przez osoby zmagające się z cukrzycą. Spożywanie komosy przyczynia się do obniżenia złego cholesterolu w organizmie, dzięki sporej ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych, głównie linolenowego, oleinowego i linolowego.

Nasiona chia

Nasiona Chia

Nasiona chia

Nasiona chia, potocznie zwane są szałwią hiszpańską. Są bogatym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 oraz błonnika i białka. Dosyć istotną ciekawostką jest przede wszystkim to, iż zawierają w swoim składzie więcej żelaza niż szpinak, który do tej pory uznawany był za jego bogactwo. Dzięki zawartości sporej ilości kwasów omega-3 spożywanie tych nasion wpływa korzystnie na prawidłową pracę mózgu. Oprócz tego nasiona te zawierają spore ilości wapnia i fosforu, dzięki czemu ich spożywanie wpływa korzystnie na stan kości oraz uzębienia.

Ocena: 5.0

Komentarze