Diety monoskładnikowe - czy naprawdę są zdrowe?

dieta monoskładnikowaPod pojęciem "dieta" rozumie się określony sposób odżywiania, którego celem jest zachowanie zdrowia i sprawności organizmu. W dobie odchudzania dieta kojarzy się przede wszystkim z spadkiem masy ciała i wyrzeczeniami.

Istnieje wiele rodzajów diet i chociaż wiele z nich jest skutecznych, nie zawsze są one bezpieczne i zdrowe. Do takich diet zalicza się popularne diety monoskładnikowe tj. dieta dukana, wegańska czy wysokotłuszczowa.

Na czym polegają?

Dieta monoskładnikowa polega na spożywaniu jednego typu produktu w dowolnej liczbie posiłków. Dzięki temu gwarantuje zdecydowany spadek wagi, lecz może odbić się niekorzystnie na zdrowiu. Długość trwania takich diet nie powinna przekraczać tygodnia.  Jakie są najpoważniejsze zagrożenia ze stosowania monoskładnikowych diet?

Anemia

Poprzez spożywanie jednego typu produktów organizm pozbawia się innych niezbędnych składników odżywczych. Aby ciało człowieka mogło prawidłowo funkcjonować powinniśmy dostarczyć mu wszystkich niezbędnych składników oraz witamin. Dlatego dieta monoskładnikowa powinna być traktowana bardziej jako sposób na oczyszczenie organizmu,  niż utratę zbędnych kilogramów. Stosowanie jej przez dłuższy czas będzie wiązało się z niedoborami pokarmowymi, które mogą prowadzić do zaburzeń zdrowotnych.

Monotonia

Jedzenie jednego produktu przygotowanego w różnych formach po krótkim czasie staje się monotonne. Co prawda, w diecie dozwolone jest przygotowane wybranego produktu na różne sposoby, mimo to jednak, po kilku dniach z pewnością można mieć dość.

Problemy ze zdrowiem

Do głównych zagrożeń diet monoskładnikowych zalicza się złe samopoczucie, osłabienie, bóle głowy, anemię, spadek odporności, problemy ze snem czy skurcze mięśni.. Dodatkowo, podczas stosowania diety nie dochodzi do spalania tkanki tłuszczowej.

Spadek przemiany materii i efekt jojo

Rygorystyczna dieta prowadzi do spowolnienia, a także spadku przemiany materii, a tkanka tłuszczowa dalej utrzymywana jest w organizmie jako zapas energetyczny. Poza tym, dieta przeważnie kończy się efektem jojo. Szybka utrata wagi zostanie w krótkim czasie uzupełniona, po wprowadzeniu innych produktów.

Zagrożenia płynące z dwóch najbardziej popularnych diet monoskładnikowych

Dieta Dukana

Dieta stworzona przez francuskiego dietetyka P. Dukana podzielona jest na 4 fazy, podczas których spożywa się produkty wysokobiałkowe tj. chude mięsa, ryby, odtłuszczone produkty mleczne i jajka.  W kolejnych fazach uwzględnia się dodatkowo warzywa, owoce i węglowodany.

Zagrożenia płynące ze stosowania diety Dukana:

  • zakwaszenia organizmu
  • osłabienie i ogólne uczucie zmęczenia
  • zaburzenia koncentracji
  • niedobory witamin, mikroelementów, soli mineralnych itp.
  • osłabienie wydolność mięśni
  • zwiększenie poziomu cholesterolu we krwi
  • wzrost ryzyka wystąpienia miażdżycy spowodowane dużą ilością nasyconych kwasów tłuszczowych
  • obciążenie pracy nerek,
  • zaparcia, spowodowane brakiem błonnika w diecie

Dieta wegańska

Weganie świadomie rezygnują ze spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego. W odróżnieniu od wegetarian nie spożywają również mleka i jego przetworów oraz jajek czy miodu. Nie stosują również wełny i jedwabiu.

Zagrożenia płynące ze stosowania diety wegańskiej:

  • może prowadzić do niedoborów białka
  • grozi niedoborem składników odżywczych, szczególnie witaminy B12, która odpowiada min. za kondycję naszego układu nerwowego
  • może powodować witaminy D
  • wyłączając produkty mleczne z diety narażamy się na niedobory wapnia w diecie
  • weganizm może prowadzić do anemii
  • może prowadzić do niedokrwistość megaloblastyczna,
  • w skrajnych przypadkach opóźnia rozwój psychomotoryczny.

Okazuje się, że diety monoskładnikowe mogą być bardzo niebezpieczne dla naszego organizmu. Warto zastanowić się czy na pewno warto je stosować, szczególnie, że może być to okupione problemami ze zdrowiem.

Źródło: www.iwoman.pl.

Komentarze