Dlaczego kobiety powinny jeść orzechy?

Jedzenie orzechówOrzechy są wartościowym i rekomendowanym składnikiem, który powinien pojawić się w naszym codziennym jadłospisie. Dotychczasowe badania jasno wskazują, że nawet niewielka garść tych niepozornych przekąsek ma znaczący wpływ na nasze zdrowie, samopoczucie, pamięć i koncentrację. Co ważne - na półkę z orzechami szczególnie często powinny zerkać kobiety, które czerpią podwójne korzyści z regularnego spożywania nasion, orzechów i suszonych owoców. Jakie?

Orzechy a ciąża

Orzechy to grupa produktów o bardzo wysokiej wartości odżywczej. W czasie ciąży zapotrzebowanie na niektóre składniki zwiększa się niemalże 2-krotnie, co bywa sporym wyzwaniem dla początkującej, przyszłej mamy. Szczególnie cenne są tzw. nienasycone kwasy tłuszczowe, których organizm nie wytwarza w sposób samoistny (dlatego też powinniśmy dostarczać je wraz z pożywieniem). Głównym źródłem tej grupy składników są: ryby, nasiona i wspominane orzechy, które dodatkowo zawierają błonnik, witaminę B, witaminę PP, magnez, miedź, mangan i potas - a więc składniki niezbędne dla prawidłowego rozwoju malucha.

Przez wiele lat lekarze twierdzili, że jedzenie orzechów w ciąży zwiększa alergię dziecięcą. Najnowsze, potwierdzone badania wykazują jednak, że wczesna ekspozycja na alergen (w tym przypadku na orzechy) zwiększa tolerancję oraz obniża ryzyko wystąpienia alergii pokarmowej - zarówno w dzieciństwie, jak i w wieku dorosłym. Wnioski są więc zupełnie odwrotne, co stanowi za solidny argument na korzyść tej grupy produktów.

Orzechy a zdrowie

Badania wskazują, że regularne jedzenie orzechów (zwłaszcza orzechów włoskich) wpływa na witalność i zdrowie kobiet. Powszechnie uznaje się, że to orzechy i morele suszone wpływają na tzw. zdrowe starzenie, zmniejszając przy tym ryzyko wystąpienia wielu chorób - w tym chorób sercowo-naczyniowych i cukrzycy typu 2. Co więcej - angielskie badania wykazały, że jedzenie orzechów włoskich może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka upośledzenia fizycznego, które najczęściej następuje po 50. roku życia.

Jakby tego było mało - orzechy zmniejszają ryzyko pogorszenia funkcji poznawczych u kobiet. Szacuje się, że dwie porcje orzechów w tygodniu zwiększają szanse na to, że organizm będzie starzał się wolniej, a ewentualne zmiany w organizmie nie będą tak szokujące i trudne pod kątem fizycznym i psychicznym. Wszystko to zasługa szeregu witamin i wartości odżywczych, które posiadają niemalże wszystkie orzechy. Wśród tych najczęściej wymienianych jest:

  • witamina A i E, która nazywana jest witaminą młodości i płodności,
  • witamina z grupy B, która wzmacnia układ nerwowy, poprawiając pamięć i sprawność myślenia.

Orzechy a uroda

Orzechy w 70% składają się z kwasów omega-3, które mają działanie przeciwzapalne i przeciwnowotworowe. Dlatego też stosuje się je zarówno w branży kosmetycznej, jak i w codziennym menu, dostarczając tym samym składników, które wpływają na stan naszej skóry, włosów i paznokci. Wszystko to uzupełniają minerały - takie jak cynk, fosfor, potas, selen, żelazo i wapń - które wpływają na koncentrację, pamięć i pracę mózgu. Według najnowszych badań mieszanka tych mikro- i makroelementów zmniejsza dolegliwości miesiączkowe, niwelując tzw. zespół napięcia przedmiesiączkowego.

Tak duża dawka witamin wpływa na elastyczność naszej skóry, a także na zatrzymanie procesów starzenia. Wszystko to zasługa koenzymu Q10 i fitosteroli, które poprawiają kondycję i uelastycznienie naszego naskórka. Obecność witaminy E regeneruje skórę dodając jej witalności i usuwając wodne rodniki, które wpływają między innymi na przebarwienia i pojawianie się zmarszczek.

Ponadto regularne spożywanie orzechów zmniejsza ryzyko łupieżu i nadmiernego przetłuszczania się skóry (zauważalne różnice odnotowano również w przypadku cer tłustych i problematycznych).

Różne gatunki orzechów, od migdałów blanszowanych po orzechy laskowe, znajdziesz pod adresem https://swojskapiwniczka.pl/bakalie/orzechy.

Bibliografia:

  • Pachocka, L., & Stróżyk, A. (2017). Orzechy w codziennej diecie-wartości żywieniowe i prozdrowotne. Przemysł Spożywczy, 71.

Komentarze