Frustracja - czym jest, skąd się bierze? Sposoby na frustrację

FrustracjaMianem frustracji określamy negatywne uczucia, które pojawiają się, gdy nie możemy osiągnąć jakiegoś celu lub zaspokoić potrzeby, krótko mówiąc: gdy nie możemy mieć tego, czego byśmy chcieli. Frustrujemy się, czyli jesteśmy smutni, źli, niezadowoleni, zazdrośni, reagujemy gniewem, czasem agresją. Jak objawia się frustracja i jak z nią walczyć?

Skąd bierze się frustracja?

Frustracja bierze się - jak wspomniano wyżej - z dwóch źródeł. Pierwszym z nich jest niemożność osiągnięcia jakiegoś celu. Osoba, widząc, że nie otrzymała tego, co pragnie, jest niezadowolona, spada jej samoocena, pewność siebie. Co ciekawe, frustrację odczuwają już niemowlęta, np. dziecko, które chce wziąć do rączki zabawkę nie może jej dosięgnąć - denerwuje się, a tak naprawdę pojawia się u niego frustracja. Maluch może starać się sięgnąć zabawkę lub zawołać rodzica i dać mu znać, że potrzebuje jego pomocy.

Z kolei drugie źródło frustracji, niemożność zaspokojenia potrzeby, pojawić się może praktycznie każdego dnia. Frustrację może powodować praktycznie wszystko, nawet głód: niemożność zaspokojenia potrzeby jedzenia. Do przyczyn frustracji można zaliczyć także niespełnienie życiowe: ludzie, którzy są niezadowoleni z siebie i swojego życia, borykają się z niespełnionymi ambicjami, znacznie łatwiej się frustrują: nawet z "byle powodu”".

Jak objawia się frustracja?

Frustracja objawia się podobnie, jak wiele negatywnych emocji, które się na nią składają. Osoba sfrustrowana zazwyczaj jest zła, rozgniewana, smutna, przygnębiona, może być agresywna, np. frustrować się, gdy nie może zaspokoić jakiejś potrzeby. Frustrat jest nerwowy, łatwo wyprowadzić go z równowagi.

Osobowość ze skłonnością do frustracji - kto jest na nią narażony najbardziej?

Mimo iż frustracja może i zwykle dotyka każdego z nas, można wymienić osoby, które są narażone bardziej na jej odczuwanie. Czy istnieje coś takiego, jak osobowość skłonna do frustracji? W medycynie i psychologii nie, aczkolwiek można wymienić pewne cechy osób, u których frustracja pojawia się częściej. Są to zwykle ludzie o neurotycznych cechach osobowości, czyli ludzie znerwicowani, odczuwający ciągły lęk, niepokój, ludzie nazbyt ostrożni, sztywni w myśleniu i działaniu. Tendencję do odczuwania frustracji mają również ludzie, którzy bardzo mocno przeżywają porażki, czyli perfekcjoniści oraz osoby o niskiej samoocenie i małej pewności siebie.

Frustracja w związku, wśród znajomych, w pracy - źródła i rodzaje

Frustrację możemy odczuwać praktycznie w każdym momencie naszego życia i jego źródłem może być wiele czynników. Niejednokrotnie czujemy frustrację w związku.

Co może być źródłem naszego niezadowolenia w relacji z partnerem? Przede wszystkim jakość relacji, na przykład to, że mało czasu spędzamy ze sobą, bliska osoba nie zaspokaja naszych potrzeb emocjonalnych, np. za dużo pracuje, nie okazuje nam czułości. Frustrować możemy się również z powodu braku "postępu" związku, np. gdy nie możemy doczekać się oświadczyn ze strony partnera lub ukochana zwleka z decyzją o wspólnym zamieszaniu. Frustrować może nas również sfera seksualna, związane to może być z niedopasowaniem seksualnym, niezadowalającą jakością seksu w relacji, np. partner nie dąży do zbliżeń, partnerka jest oziębła lub druga strona oczekuje zbyt agresywnego seksu.

Czy frustracja w związku zawsze prowadzi do rozstania? Oczywiście nie zawsze, ale może przyczynić się do zakończenia relacji. Zwykle jednak odczuwanie frustracji z relacji z drugą osobą powinno kierować do dążenia do szczerej rozmowy oraz naprawy tego, co nam w związku nie pasuje.

Frustrację możemy odczuwać także w kontakcie z bliskimi i znajomymi. Skąd frustracja w towarzystwie? Przede wszystkim wynika z zazdrości, np. gdy przyjaciel dostał awans, wybudował dom, zaręczył się, a my nie możemy pochwalić się takimi dobrymi informacji, choć marzymy o lepszej pracy, własnym domu czy ślubie.

Frustracja może pojawić się także w życiu zawodowym. Skąd bierze się frustracja w pracy? Zwykle dotyczy niedocenienia nas przez przełożonych, możemy być przez szefa niesprawiedliwie traktowani, np. gdy przez wiele lat nie doczekaliśmy się awansu ani podwyżki. Frustracja w pracy może wynikać także z braku oczekiwanego rozwoju, np. ciągle szef zleca nam te same obowiązki, nie mamy szansy się wykazać, nie wysyła nas na żadne ciekawe kursy i szkolenia, czujemy przez to, że niejako "stoimy w miejscu", nie rozwijamy się w żaden sposób. Taka praca może prowadzić do wypalenia zawodowego, które bywa stanem niebezpiecznym, może bowiem z kolei prowadzić nawet do depresji.

Czy często odczuwasz frustrację? Test

  1. Gdy nie mogę zrobić tego, co zaplanowałam/em, czuję ogromne niezadowolenie.
  2. Kiedy coś idzie nie po mojej myśli, od razu się denerwuję.
  3. Nie lubię, gdy ktoś lub coś psuje moje plany, czuję wtedy, że tracę nad wszystkim kontrolę.
  4. Szybko się złoszczę i dość często wybucham gniewem.
  5. Często odczuwam lęk i niepokój.
  6. Uważam, że łatwo wyprowadzić mnie z równowagi.
  7. Często zazdroszczę innym ludziom i jest to dla mnie źródło negatywnych emocji, w tym smutku lub/i złości.
  8. Bardzo przeżywam porażki i długo je rozpamiętuję.
  9. Czasem czuję się osobą gorszą od innych.
  10. Moje życie osobiste i zawodowe nie do końca mnie satysfakcjonuje.

Powyżej 5 pozytywnych odpowiedzi? Odczuwasz frustrację i inne negatywne uczucia dość często, zastanów się, dlaczego tak jest?

Sposoby na frustrację - jak dać upust emocjom?

Frustruje się każdy z nas. Co wtedy robić? Jak radzić sobie z negatywnymi emocjami i prawidłowo je rozładowywać?

Poniżej kilka sposobów na to, jak radzić sobie z frustracją.

1. Złap dystans
Być może frustrujesz się, bo zbyt wiele rzeczy bierzesz na poważnie? Może wystarczy się nieco zdystansować, złapać oddech i wrzucić na luz? Czy musisz zawsze perfekcyjnie wyglądać, idealnie się wysławiać i robić wszystko najlepiej? Pozwól sobie na drobne błędy i niedociągnięcia, nikt nie jest doskonały, a ideały są nudne. Bądź sobą, to najlepsze, co możesz zrobić!

2. Oswajaj stres i napięcie
Przy porażce pojawia się stres, nieprzyjemne napięcie, smutek i cała masa negatywnych emocji? Spokojnie, postaraj się je oswoić. Zapoznaj się z technikami relaksacji i nie pozwól, by stres Cię opanował.

3. Zmień myślenie
Przy walce z frustracją bardzo ważne jest zmienienie myślenia na… pozytywne. Pozytywne nastawienie sprawi, że zaczniesz patrzeć na świat bardziej optymistycznie i walka z frustracją będzie bardziej efektywna. Otaczaj się wesołymi, pozytywnymi ludźmi, którzy odciągną Twoją uwagę od ponurych myśli.

4. Uwierz w siebie

Bardzo często odczuwamy frustrację, gdy coś nam się nie udaje. Nieprzyjemne uczucia wpływają na nas bardzo negatywnie.

5. Uspokój się i zacznij działać
Frustracja powoduje napięcie i lęk, nie daj się pochłonąć tym emocjom. Uspokój się i nastaw na działanie. Jeśli coś nie wyszło dziś, może uda się jutro? Nie może, uda się na pewno, jeśli tylko w to uwierzysz.

6. Zaakceptuj albo zmień
Jeśli coś Ci się nie podoba, nie jesteś z czegoś zadowolona/y, zastanów się, co możesz z tym zrobić. Odpowiedz sobie na pytanie, czy możesz to zmienić? Tak? W takim razie na co czekasz, zmień to, co powoduje u Ciebie takie negatywne odczucia. Nie możesz tego zmienić? Postaraj się to zaakceptować, być może po czasie okaże się, że "nie taki diabeł straszny, jak go malują"?

Frustracja: kiedy do specjalisty?

Jeśli jednak czujesz, że frustracja wprost Cię ogarnia i nie radzisz sobie z negatywnymi odczuciami, nie wahaj się skorzystać z pomocy specjalisty. Udaj się na konsultację do psychologa, który pomoże uporać się z emocjami oraz poradzić sobie z nimi w chwili, gdy pojawia się frustracja. Do specjalisty udaj się szczególnie wtedy, gdy czujesz, że frustracja uniemożliwia Ci normalne funkcjonowanie, pojawiają się zachowania i myśli agresywne oraz czujesz się gorsza/y od innych, uważasz, że jesteś nic nie warta/wart. Pamiętaj, to może być jedynie frustracja wynikająca z niskiej samooceny ale i pierwsze objawy depresji. Nie należy ich lekceważyć tylko w porę szukać wsparcia.

Komentarze