Jak dbać o kręgosłup?

Ćwiczenia na kręgosłupWady postawy są zjawiskiem coraz bardziej powszechnym, nie jesteśmy więc szczególnie zaskoczeni, gdy słyszymy, że dbanie o kręgosłup jest zadaniem z góry skazanym na niepowodzenie. Czy jednak przekonanie to jest prawdziwe? O tym, w jakim stanie będą znajdować się nasze plecy, w dużej mierze decydujemy sami. Co więcej, wpływ na nie mamy przez całe swoje życie. Możemy podejmować nietrafione decyzje, możemy jednak również robić wszystko, aby im przeciwdziałać.

Kręgosłup a aktywność fizyczna

Wielu osobom trudno jest powiązać niedostatki aktywności fizycznej z bólami kręgosłupa, okazuje się jednak, że wcale nie mówimy o zależności, która jest dostrzegana jedynie przez wąskie grono niepoprawnych entuzjastów sportu. Co ważne, troska o stan naszych pleców nie musi wcale zobowiązywać nas do wykonywania ćwiczeń, których nie powstydziłby się wybitny gimnastyk sportowy. Znakomite rezultaty przynosi choćby… przeciąganie się, warto więc przynajmniej raz dziennie wykonać "koci grzbiet", a następnie starannie rozprostować tak plecy, jak i kończyny. Oczywiście, aktywność fizyczna ma sens jedynie wówczas, gdy jest wykonywana starannie. Oszukanie naszego organizmu wcale nie jest łatwym zadaniem, a wykonywanie ćwiczeń niezgodnie z instrukcją tylko dlatego, że zajmuje to mniej czasu, przyczynia się do tego, że można dokonać sporych szkód.

Dieta dla zdrowych pleców

Sama aktywność fizyczna nie musi wcale okazać się wystarczająca, jeśli więc zależy nam na zdrowych plecach, powinniśmy przywiązywać dużą wagę również do tego, co jemy. Dla pleców szczególnie wartościowy jest wapń, który wzmacnia kości bez względu na to, w jakim jesteśmy wieku. Nie można też zapominać o tym, że im jesteśmy starsi, tym gorzej nasz kręgosłup radzi sobie z nadwagą i otyłością. Jeśli więc nie chcemy odchudzać się po to, aby poprawić naszą atrakcyjność fizyczną, zdecydujemy się na taki krok po to, aby cieszyć się zdrowymi plecami.

Troska o kręgosłup w codziennym życiu

Bardzo często dbanie o kręgosłup nie wymaga wcale dużych wysiłków. Z bólami pleców możemy radzić sobie skutecznie między innymi dzięki kilku prostym nawykom. Na pierwszy plan wysuwa się troska o zdrowy sen, a ta obejmuje też zakup odpowiedniego materaca. Ten powinien być średnio twardy tak, aby nasz kręgosłup nie zapadał się, a jednocześnie pozwalał nam na ułożenie się w naprawdę wygodnej pozycji, co ułatwi zasypianie.

O plecy można też dbać pamiętając o tym, aby zginać kolana niosąc ciężkie przedmioty. Dobrym pomysłem jest też noszenie zakupów nie w jednej, ale w dwóch rękach, pozwala to bowiem na odciążenie pleców, które często nie radzą sobie z nierównomiernie rozłożonym ciężarem. Problemy z plecami mogą mieć swoje źródło również w niewłaściwym doborze butów. Ten problem dotyczy w szczególnym stopniu pań, które często zapominają, że buty, w których chodzą na co dzień nie powinny mieć obcasów większych niż te o wysokości trzech lub czterech centymetrów.

Warto też pamiętać, że bólu pleców nie wolno lekceważyć, jeśli więc nasila się - nie należy zwlekać z wizytą u lekarza!

Mateusz Kokoszka trener personalny

Komentarze



Domowe sposoby na obniżenie gorączki

GorączkaPodwyższona temperatura ciała to typowy symptom towarzyszący infekcji wirusowe



Postęp w walce z bólem - korzystaj świadomie!

Kobieta zażywająca tabletkęBadania nad lekami przeciwbólowymi dla m



Atopowe zapalenie skóry u dzieci

Atopowe zapalenie skóryAtopowe zapalenie skóry (AZS) występuje najczęśc



Kobieto! Dbaj o zdrowie intymne!

Kobiece zdrowie intymneKobiety bardzo często cierpią na różne dolegliwo