Jak schudnąć zdrowo i bezpiecznie

Zdrowa dietaWspółcześnie mamy dostęp do ogromnej ilości diet. Co sezon media zachęcają nas do podjęcia nowej kuracji odchudzającej. Wiele osób daje się przekonać modzie i zaczyna się odżywiać w sposób niekorzystny dla swojego zdrowia. Problemem jest zarówno radykalne ograniczenie wartości energetycznej posiłków, jak i brak niezbędnych wartości odżywczych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Pomimo istnienia wielu niezdrowych diet, odchudzenie w pewnych przypadkach jest jak najbardziej wskazane. Co więcej dla wielu osób utrata zbędnych kilogramów to jedyna szansa na poprawę stanu zdrowia i samopoczucia.

Schudnąć zdrowo - liczy się nastawienie

Jeżeli zależy nam, żeby nasza dieta przyniosła jedynie pozytywne rezultaty, powinniśmy się do niej odpowiednio przygotować. Kluczem do sukcesu w tej kwestii jest nasze nastawienie. Musimy zadać sobie pytanie dlaczego chcemy schudnąć, jakie korzyści nam to przyniesie. Wiele osób, w tym zwłaszcza kobiety rozpoczynają odchudzanie powodowane nienawiścią do swojego ciała. Takie osoby często decydują się na rozpoczęcie głodówek i innych restrykcyjnych diet, które prowadzą do szybkiej utraty kilogramów, ale również uszczerbku na zdrowiu. Jest to duży błąd, ponieważ zdrowe odchudzanie należy zacząć od akceptacji siebie i swojego ciała. Pomimo, że akceptujemy siebie z nadwagą, nie oznacza to, że nie chcemy podejmować zmian.

Akceptacja siebie to stan, który sprawia, że chcemy podjąć zdrową dla nas dietę. Łatwiej jest wówczas o długotrwałe wprowadzenie dobrych nawyków żywieniowych. Fakt, że akceptujemy swoje ciało z nadwagą sprawia, że jesteśmy w stanie podjąć długodystansowy wysiłek związany ze zmianami w żywieniu. Dieta jest dla nas wówczas nie tylko sposobem na zgubienie nadprogramowych kilogramów, ale także na poprawę stanu zdrowia. Odchudzamy się, ponieważ chcemy dla siebie jak najlepiej.

Zdrowe odchudzanie wymaga czasu

Osoby, które mają dużą nadwagę powinny uświadomić sobie, że nie przytyły w ciągu jednego tygodnia. Ich waga jest wynikiem długotrwałych, negatywnych nawyków żywieniowych. Zdrowe odchudzanie podobnie wymaga czasu. Nie warto decydować się na restrykcyjne diety, których twórcy obiecują zrzucenie dwudziestu kilogramów w tydzień. Nawet gdyby było to możliwe wiązałoby się z uszczerbkiem na naszym zdrowiu. Na uzyskanie wymarzonej sylwetki będziemy potrzebowali nawet kilku miesięcy. W tej kwestii nie ma drogi na skróty.

Bezpieczna dieta zakłada, że schudniemy około pół kilograma tygodniowo. Takie tempo jest korzystne nie tylko dla naszego zdrowia, ale również dla atrakcyjnego wyglądu. Warto zdawać sobie sprawę, że przy utracie dużej ilości kilogramów w bardzo krótkim czasie, skóra staje się zwiotczała. Często pojawiają się na niej także rozstępy. Powolne chudnięcie sprawi, że pod koniec kuracji nasze ciało będzie zdecydowanie bardziej jędrne.

Metoda małych kroków najbardziej skuteczna

Istnieją osoby, które potrafią błyskawicznie przystosować się do radykalnych zmian, jednak są one mniejszością. Wielu ludzi, którym przez lata nie udaje się schudnąć ma problemy z utrzymaniem dyscypliny. Powodem tego stanu rzeczy jest fakt, że zakorzenione w nas negatywne nawyki żywieniowe są bardzo silne. Nie powinniśmy się za to obwiniać. O wiele lepszym pomysłem jest zmiana starych nawyków i wprowadzanie nowych metodą małych kroków.

Pierwszą kwestią, od której powinniśmy zacząć jest rezygnacja ze starych przyzwyczajeń, które przyczyniły się do dużej nadwagi. Jeżeli naszym problemem jest słabość do słodyczy i dań typu fast-food rozpocznijmy od ich wykluczenia z codziennego jadłospisu. Dopóki nam się to nie uda nie wprowadzajmy żadnych innych zmian. W przypadku kiedy nie wyobrażamy sobie wieczora bez drinka, możemy zastąpić go lampką czerwonego wina. Jeżeli do tej pory w naszym jadłospisie nie było warzyw i owoców - wprowadzajmy je stopniowo. Unikajmy zmieniania wszystkiego jednego dnia, ponieważ taka strategia zazwyczaj kończy się porażką. Metoda małych kroków pozwala powoli uczyć się nowego stylu odżywiania. Ponieważ wprowadzanie nowych nawyków jest długotrwałe, zaczynamy się do nich przyzwyczajać. Dzięki temu po zakończeniu odchudzania nie mamy ochoty wracać do dawnych upodobań kulinarnych.

Zadbajmy o niezbędną dawkę ruchu, sen i duże ilości wody

Jeżeli do tej pory jak ognia unikaliśmy sportu, czas na zmiany. Aktywność fizyczna powinna znaleźć się w rozkładzie dnia każdego zdrowego człowieka. Regularne uprawianie sportu sprawi, że nasze ciało po odchudzaniu będzie bardziej jędrne. Umiarkowany wysiłek fizyczny jest również niezawodną receptą na utrzymanie zdrowia fizycznego i psychicznego.

Żeby nasza dieta była zdrowa powinniśmy zadbać, żeby głównym napojem była w niej dobrej jakości woda. Picie dużych ilości wody pomaga oczyścić organizm, co przyczynia się do szybszej utraty kilogramów. Równie ważna jest odpowiednia dawka snu. Należy pamiętać, że kiedy śpimy, nasz organizm leczy się i regeneruje. Zbyt mała ilość snu przekłada się na złe samopoczucie, co może utrudnić wytrwanie na diecie odchudzającej.

Artykuł przy współpracy z dietetykami Dieta-Med Kraków, specjalizującymi się w pomocy osobom chcącym schudnąć.

Komentarze