Jak zadbać o dobry sen?

Uśmiechnięta kobieta po wyspaniu sięDobry sen to podstawa regeneracji. W okresie jesienno-zimowym teoretycznie powinno być o niego łatwiej, ponieważ więcej czasu spędzamy jednak w domu. Okazuje się, że nic bardziej mylnego. To właśnie jesienią i zimą spora część z nas ma największy problem z wysypianiem się. Z czego to może wynikać i jak temu zapobiec?


Problemy ze snem

Szczegółowe badania nad snem pokazują bardzo wyraźnie, że liczy się nie tylko ile śpimy, ale jakiej jakości jest to sen. Ile mamy tak naprawdę faz snu głębokiego, na ile często się wybudzamy, jak długie są to wybudzenia. Spora część osób ma problem nie tylko z małą ilością snu, ale kiepską jego jakością. Wiele osób mimo zmęczenia ma problem z zaśnięciem, kiedy już położy się do łóżka, spora część narzeka także na poważniejsze problemy z bezsennością, częste wybudzenia, bardzo płytki sen

Źródło problemów

Przyczyny problemów ze snem mogą być bardzo różne, natomiast w wielu przypadkach winowajcami jesteśmy my sami. Chodzi bowiem o niehigieniczny tryb życia, zbyt późne zjadanie posiłków, brak umiejętności wyciszenia się przed snem, nieustannie atakujący stres, który sprawia, że nawet na chwilę nasz umysł nie przestaje pracować. Nie bez znaczenia są także nasze nawyki bezpośrednio przed snem - zbyt intensywny trening, zbyt długi kontakt z niebieskim światłem bijącym z ekranu smartfona, komputera, telewizora.

Jak sobie pomóc?

Praca nad długością snu i jego efektywnością to dość długa droga. Jeśli jednak podejmiesz się drobnych zmian już dziś, możesz liczyć na to, że za kilka tygodni zauważysz autentyczne zmiany.

  • Jeśli masz problem z relaksacją i nauką odpuszczania, pomóż sobie: sięgnij po gorącą kąpiel, dyfuzuj olejki eteryczne naturalne o działaniu wyciszającym i uspokajającym (lawenda, bergamotka, mandarynka). Spróbuj kąpieli z dodatkiem olejków wyciszających (pamiętaj o ich rozcieńczeniu!) lub solą z ich dodatkiem. Być może pomocny okaże się bardzo delikatny masaż - tutaj możesz sięgnąć np. po olejek sandałowy lub kompozycje naturalnych olejków eterycznych przeznaczone do masażu. Możesz także dodać swój ulubiony olejek do balsamu do ciała.
  • Genialnie w relaksacji i wyciszeniu pomagają delikatne ćwiczenia rozciągające - pilates, joga, które możesz połączyć z praktyką medytacji. Sprawdź także trening oddechowy, polegający na świadomym budowaniu wdechów i wydechów, które pozwala się wyciszyć.
  • Zrezygnuj z ciężkostrawnych potraw, jedz lekką kolację, postaw na delikatną zupę lub sałatkę, kaszę z dodatkami. Staraj się jeść ostatni posiłek na dwie godziny przed pójściem spać.
  • Zrezygnuj przynajmniej na godzinę przed snem z patrzenia w ekran. Niebieskie światło zawsze będzie działało stymulująco na mózg i utrudni wyciszenie.
  • Przyjrzyj się sypialni - usuń z niej niepotrzebne rzeczy, szczególnie te kojarzące się z obowiązkami. Postaw na optymalną temperaturę, wywietrz pomieszczenie przed snem. Jeśli możesz sobie na to pozwolić - kup nawilżacz powietrza. Możesz także dyfuzować w sypialni olejki o działaniu uspokajającym albo kilka ich kropel położyć na poduszkę.

Komentarze