Jaka dieta przy nietolerancji laktozy?

LaktozaJeśli po wypiciu mleka lub zjedzeniu produktów mlecznych występują u Ciebie silne wzdęcia, bóle brzucha i mdłości, być może zmagasz się z nietolerancją laktozy. To problem, który dotyczy co trzeciego mieszkańca naszego kraju. Co w takim przypadku jeść, by czuć się dobrze i dostarczać swojemu organizmowi niezbędnych składników odżywczych? Czy trzeba całkowicie rezygnować z produktów mlecznych?

Nietolerancja laktozy - przyczyny

Laktoza to dwucukier mleczny, który występuje głównie w mleku krowim, jogurtach naturalnych, śmietankach, kefirach, maśle, serach, lodach, a nawet niektórych puddingach i sosach. Za jego trawienie odpowiada enzym o nazwie laktaza. Jeśli organizm nie produkuje wystarczającej ilości laktazy, nie jest w stanie "przerobić" dwucukru mlecznego, co prowadzi do problemów w przewodzie pokarmowym.

Nietolerancja laktozy może być wrodzona, pierwotna lub wtórna. Wrodzona nietolerancja zdarza się niezwykle rzadko i dotyczy osób, których organizm od urodzenia nie wytwarza laktazy. U podłoża pierwotnej nietolerancji leży zmniejszenie produkcji enzymu lub obniżenie jego aktywności w okresie dorastania i dorosłości. Z kolei wtórna nietolerancja laktozy związana jest z uszkodzeniem błony śluzowej jelita, które to może nastąpić na skutek przebytych chorób.

Co jeść i pić przy wrodzonej nietolerancji laktozy?

Osoby z wrodzoną nietolerancją laktozy muszą bardzo ściśle przestrzegać diety. Już niewielka ilość dwucukru mlecznego może spowodować poważne problemy ze zdrowiem, a nawet zagrożenie życia. Poniżej lista produktów bezpiecznych dla osób z tą przypadłością:

  • mleko sojowe,
  • mleko kokosowe,
  • napój kukurydziany,
  • mleko ryżowe,
  • napój gryczany,
  • mleko migdałowe,
  • jogurt wegański,
  • oliwa z oliwek,
  • oleje: rzepakowy i kokosowy,
  • ryby,
  • drób,
  • nasiona roślin strączkowych.

Co jeść i pić przy wtórnej nietolerancji laktozy?

W przypadku pierwotnej i wtórnej nietolerancji laktozy kluczowe jest poznanie swoich limitów, czyli dawki laktozy, którą bez problemu trawi Twój organizm. Całkowita eliminacja produktów mlecznych nie jest konieczna. Warto jednak sięgać po produkty o obniżonej zawartości laktozy, takie jak:

  • sery pleśniowe,
  • sery długodojrzewające,
  • sery topione,
  • masło klarowane,
  • mleko kozie.

Dieta bez laktozy

Wprowadzenie diety bez laktozy lub z obniżoną jej zawartością przyniesie nie tylko poprawę funkcjonowania układu pokarmowego. Z czasem pozytywne zmiany zauważysz również na swojej skórze. Jeśli masz wątpliwości jak ułożyć takie menu, skonsultuj się z dietetykiem. Możesz również skorzystać z propozycji profesjonalnych firm cateringowych (dieta pudełkowa Maczfit). Taka firma przygotuje dostosowany do Twoich potrzeb program dietetyczny. Dieta pudełkowa Maczfit obejmuje specjalny catering bez laktozy i glutenu. Możesz zamówić wersję próbną i przekonać się, czy taka opcja Ci odpowiada.

Komentarze