Najlepsze ćwiczenia oddechowe na rozładowanie stresu

Ćwiczenia oddechoweĆwiczenia oddechowe pomagają skutecznie opanować emocje i z "chłodną głową" podejść do czekających nas wyzwań. Jakie techniki oddechowe są najlepsze na rozładowanie stresu?

Dlaczego warto wykonywać ćwiczenia oddechowe?

Regularne ćwiczenia oddechowe dają nam możliwość większego wpływu na to, jak się czujemy, poprawiają nasz stan zdrowia oraz sprawność umysłu, zmniejszają stany depresyjne i zwiększają poczucie szczęścia, wpływają na polepszenie jakości snu, pomagają w walce z uzależnieniami oraz wzmacniają system odpornościowych. Dodatkowo ćwiczenia oddechowe są także doskonałym sposobem na rozładowanie stresu.

Jakie ćwiczenia oddechowe są najskuteczniejsze?

Istnieje wiele technik i ćwiczeń oddechowych, które pomagają w rozładowaniu napięcia nerwowego. Do najskuteczniejszych z nich należy przede wszystkim oddychanie przeponowe, oddech kwadratowy oraz oddech naprzemienny.

1. Oddychanie przeponowe

Oddychanie przeponowe to zdecydowanie najłatwiejsza technika relaksacyjna. To nic innego jak powolne, głębokie oddechy. W sytuacjach stresowych często zdarza nam się spłycać lub przyspieszać oddech. Dzięki harmonijnemu oddychaniu przeponą dajemy naszemu mózgowi oraz reszcie organizmu sygnał, że wszystko jest w porządku.

Oprócz tego oddech z przepony ma również wiele innych zalet, takich jak ułatwianie zasypiania czy pomoc w przywróceniu optymalnej pracy serca. Aby nauczyć się tej techniki, wystarczy położyć jedną rękę na klatce piersiowej, a drugą na brzuchu, nieco powyżej żołądka.

Gdy przyjmiemy już właściwą pozycję, wystarczy wziąć powolny, głęboki wdech przez nos, taki, by unieść dłoń znajdującą się na brzuchu. Następnie, bez wstrzymywania powietrza, należy spokojnie wypuścić powietrze przez lekko rozchylone usta. Warto nauczyć się oddychania przeponowego, ponieważ stanowi ono podstawę dla większości pozostałych technik relaksacyjnych.

2. Oddychanie kwadratowe

Aby wykonać ćwiczenie, weź wdech, licząc w myślach do czterech. Drugim krokiem jest wstrzymanie oddechu przez kolejne cztery sekundy. Następnie zrób wydech, ponownie licząc do czterech. Ponownie wstrzymaj oddech na cztery sekundy.

Dla zwiększenia skuteczności cały cykl należy powtórzyć minimum pięć razy. Oddech kwadratowy stymuluje i uaktywnia układ nerwowy, uspokaja myśli, zwiększa wydolność płuc i poprawia koncentrację.

3. Oddech naprzemienny

Oddech naprzemienny to bardzo prosta i skuteczna metoda relaksacyjna, którą można stosować praktycznie wszędzie. Aby wykonać ćwiczenie, należy zasłonić kciukiem prawą dziurkę nosa oraz wziąć głęboki oddech dziurką lewą. Następnie zasłonić innym palcem tej samej dłoni lewą dziurkę i wypuścić powietrze dziurką prawą.

Ćwiczenie można wykonywać dowolną ilość razy. Oddychanie naprzemienne pozwala uspokoić oddech, zbalansować półkule mózgowe, a także zmniejszyć poziom niepokoju oraz obniżyć ciśnienie krwi.

Ćwiczenia oddechowe umożliwiają w dużej mierze redukowanie napięcia nerwowego, ogólne poprawienie stanu zdrowia i samopoczucia. Warto więc poznać i wypróbować oddechowe techniki relaksacyjne i wybrać te, które najbardziej pomogą nam w zachowywaniu spokoju w nerwowych sytuacjach.

Komentarze