Negatywne emocje - czym są, jak sobie z nimi radzić? 10 sposobów

Negatywne emocjeEmocje to silne ale i nietrwałe stany uczuciowe, czyli pobudzenie, wywołane jakiś wydarzeniem. Mogą być one pozytywne lub negatywne.

Czym są negatywne emocje?

Każde z emocji, zarówno pozytywne, jak i negatywne mają swoje zadanie. Emocje pozytywne odpowiadają za podtrzymywanie danej aktywności, która jest z nimi związana. Z kolei emocje negatywne mają za zadanie przerywanie danej aktywności, która je powoduje ale i mogą stać się motorem do zwiększonego wysiłku poznawczego. Emocje negatywne mają to do siebie, że mogą trwać jeszcze długo po zakończeniu działania określonego bodźca.

Emocje negatywne i ich doświadczanie jest o wiele trudniejsze i obciążające dla nas niż przeżywanie emocji pozytywnych. Mogą one nas przytłoczyć, spowolnić nasze działania lub zupełnie je zahamować. Nie pozwalają nam na efektywne funkcjonowanie oraz wykorzystywanie posiadanego potencjału.

Jakie negatywne emocje czyhają na nas w naszym życiu? Skąd się biorą? W domu, pracy, związku? A co z emocjami u dziecka? Jak sobie z nimi radzić? Poniżej kilka rad i sprawdzonych sposobów.

Negatywne emocje w domu

W domu doświadczyć można wielu negatywnych emocji, wynikających z wielu sytuacji, w tym kłótni w rodzinie, problemów finansowych czy bieżących trudności, na przykład problemów szkolnych dziecka czy choroby w rodzinie. Wpływają one negatywnie zarówno na funkcjonowanie osoby, która jest za nie odpowiedzialna, jak również całej rodziny, gdyż tworzy ona jedność. Jak sobie radzić z negatywnymi emocjami w rodzinie? Podstawą jest zjednoczenie się oraz wspólna rozmowa, która pełni funkcje oczyszczające oraz zbliża.

Negatywne emocje w pracy

W miejscu pracy również możemy doświadczać emocji negatywnych. Ich genezy upatruje się w konfliktach pracowniczych, których z kolei przyczyną jest rywalizacja. Za negatywne emocje odpowiedzialne są również obowiązki zawodowe, w tym te, którym pracownik nie jest w stanie podołać. Ponadto, trudne emocje mogą wywoływać kontakty na linii pracownik-szef, zwłaszcza dotyczące krytykowania działania osoby podwładnej. Jak radzić sobie w miejscu pracy z emocjami negatywnymi? W tym wypadku również pomaga rozmowa. Dobrze działa również wyjazd integracyjny oczyszcza atmosferę, pozwala się wyluzować oraz omówić sporne sprawy na neutralnym gruncie. W pracy negatywne emocje wyzwalać może także niebezpieczne zjawisko zwane mobbingiem. Oznacza ono prześladowanie w miejscu pracy, czy to przez osobę wyższą rangą czy współpracownika. Mobbing wyzwala w osobie prześladowanej szereg negatywnych uczuć, w tym smutek, przygnębienie, bezradność. Spada zawodowa wydajność danej osoby, traci ona zapał do pracy, dochodzi do niebezpiecznego w skutkach wypalenia zawodowego. W takim przypadku niezbędna jest interwencja specjalisty, w tym psychologa, a nawet psychiatry. Być może konieczne okaże się zwolnienie lekarskie oraz rozpoczęcie terapii, a nawet zmiana miejsca zatrudnienia.

Negatywne emocje w związku

Niestety, nawet w związku uczuciowym doświadczać można negatywnych, trudnych emocji. Doświadczamy ich w czasie kłótni z różnych powodów, czy to w kwestiach finansowych, dotyczących rodziny, relacji czy nawet pracy. Każdy z nas doskonale wie, że z partnerem można pokłócić się praktycznie o wszystko. Jak radzić sobie z negatywnymi emocjami w związku? Przede wszystkim poprzez rozmowy i wspólne spędzanie czasu. Można również zdecydować się na krótką separację, na przykład wyjazd jednej osoby lub nawet wyjście na spacer: pozwoli to na ochłonięcie, zdystansowanie się do sytuacji oraz znalezienie rozwiązania.

Negatywne emocje u dziecka

Negatywnych emocji doświadczać może też dziecko. Może, a nawet powinno. W taki sposób bowiem uczy się tego, co jest złe, niebezpieczne, szkodliwe, zapamiętuje to i stara się tego unikać. Ponadto, negatywne emocje uczą dziecko, że życie nie składa się jedynie z przyjemności, doświadczamy w nim również momentów trudnych. Dziecko może mieć jednak problem z kontrolowaniem i wyrażaniem emocji negatywnych, może doświadczać ich wyjątkowo silnie, nie panować nad nimi lub wręcz przeciwnie: doświadczać ich w ukryciu, tłumić je, co prowadzić może do ich pogłębienia. Jak radzić sobie z emocjami negatywnymi u dzieci? Przede wszystkim pozwolić im na ich przeżywanie ale w sposób akceptowalny. Uczmy dziecko, że emocje negatywne, w tym smutek, złość czy rozpacz są czymś normalnym i zdarzają się, choć staramy się ich unikać. Tłumaczmy dziecku, co czuje, np. mówiąc: "Widzę, ze jesteś zły, bo kolega zabrał Ci piłkę. Pobawi się nią i na pewno Ci odda i podziękuje" lub "Jest Ci smutno, bo zginął Twój kotek. Zostawiliśmy otwartą furtkę i uciekł. Być może wróci niedługo, a jeśli nie zastanowimy się wspólnie czy nie przygarnąć zwierzątka ze schroniska". W ten sposób dziecko zrozumie, co czuje i będzie umiało nazywać swoje emocje.

10 sposobów na negatywne emocje: garść pomysłów

Czy istnieje idealny sposób na radzenie sobie z negatywnymi emocjami w trudnych sytuacjach? Oczywiście nie ma takiej złotej metody, gdyż każdy reaguje na emocje negatywne w określony sposób i wymaga określnej metody radzenia sobie z nimi. Warto jednak poznać listę uniwersalnych sposobów, sprawdzających się w wielu sytuacjach i stosować je w zależności od potrzeb.

  1. Zilustrowanie negatywnych emocji. Aby poradzić sobie z negatywnymi emocjami i pozbyć się ich, najlepiej je sobie… zilustrować. Pomysłów jest wiele. Negatywne emocje można na przykład narysować: pozwala to na odstresowanie się oraz daje możliwość upustu emocjom poprzez rysowanie na kartce papieru lub malowanie. Używamy zwykle ciemnych, zdecydowanych kolorów. Co później zrobić z taką pracą? Można ją zniszczyć na wiele sposobów: podrzeć, spalić, wyrzucić. Tak samo symbolicznie uwalniamy się od negatywnych emocji. Podobnie kwestia ma się z nadmuchiwaniem balona, do którego (wcześniej) wrzucamy karteczki z nazwami trudnych emocji, które w danej chwili odczuwamy. Pęknięcie balona to symboliczny moment uwolnienia się od negatywnych emocji. Te proste sposoby są zadziwiająco skuteczne.
  2. Zajęcie myśli czymś innym. Aby odwrócić myśli od danej sytuacji i związanej z nimi negatywnych emocji, warto zająć myśli czymś innym i skoncentrować się na innej czynności, która jest przyjemniejsza lub przyjemniej neutralna. Może to być czytanie książki, przeglądanie stron w sieci, kolorowanki (działają bardzo odstresowująco!), słuchanie muzyki, oglądanie filmu czy inna czynność, która nas relaksuje. Dzięki temu odsuniemy myśli od problemu, nabierzemy do niego dystansu
  3. Wybranie się na spacer. Targają Tobą negatywne emocje? Skorzystaj z najprostszej metody: wyjdź z domu. W wielu przypadkach przysłowiowe cztery ściany mogą ograniczać zarówno myślenie, jak i działanie. Pomocne może okazać się opuszczenie miejsca, w którym jesteśmy i wyjście na krótki nawet spacer do lubianego przez nas miejsca. Można zabrać ze sobą psa lub wybrać się na rower. Spacer może pomóc nam w oczyszczeniu umysłu, przemyślenia danej sytuacji oraz znalezienie najlepszego wyjścia.
  4. Relaksowanie się. Relaks poprawia efektywność walki z negatywnymi emocjami: mamy więcej siły zarówno fizycznej, jak i psychicznej. Wybierzmy taki rodzaj relaksu, jaki najbardziej znam odpowiada, może to być leżakowanie w ogrodzie, czytanie książki, sen 9doskonale odpręża i pomaga w walce z negatywnymi emocjami!), panie z kolei mogą pomyśleć o zakupach czy wybraniu się do fryzjera.
  5. Zajęcie się swoim hobby. Każdy ma swoje hobby, pasję, zainteresowania, które go odprężają, przynoszą relaks i umożliwiają uspokojenie się. Są więc idealnym środkiem w walce z negatywnymi emocjami. Pozwalają bowiem na oderwanie myśli od tego, co trudne. Ponadto, wykonywanie czynności, w której jesteśmy dobrzy podnosi naszą samoocenę oraz poprawia samopoczucie. Doskonale działa tez sport, w tym ruch na świeżym powietrzu. Nie uprawiasz żadnego sportu? W takim razie wybiera się na… plac zabaw! Szaleństwa na huśtawce czy karuzeli pozwolą Ci poczuć się ja dziecko i… pozbyć negatywnych emocji, a przynajmniej spojrzeć na trudną sytuację z innej perspektywy.
  6. Rozmowa z bliskim. Wielu z nas ma zaufaną osobę: mamę, siostrę, przyjaciela, współmałżonka: z którą może porozmawiać o wszystkim. Nawet jeśli ten ktoś mieszka bardzo daleko: zawsze ma czas i zawsze nas wysłucha. Warto z kimś takim porozmawiać w przypadku nagromadzenia w naszym życiu negatywnych emocji. Być może taka rozmowa okaże się dla nas oczyszczająca, a świadomość, że jest przy nasz ktoś, kto nas rozumie, będzie dodatkowym wsparciem.
  7. Przypominanie pozytywów. Doskonałym sposobem na negatywne emocje jest przypominanie sobie chwil, w jakich przeżywaliśmy emocje pozytywne. Pozwolą nam ona na skontrastowanie trudnych chwil z tymi radosnymi i zrozumienie, że jeśli tak niedawno było dobrze… to dlaczego znów nie może tak być? Optymistyczne myślenie w tym wypadku może okazać się wyjątkowo pomocne i pozwoli nam uporać się z tym, co trudne.
  8. Kontakt ze zwierzętami. Negatywnych emocji pozbyć się możemy także poprzez kontakt ze zwierzętami, np. psami czy kotami. Przebywanie z naszymi czworonogami pozwala nam na pozbywanie się trudnych emocji, głaskanie zwierzęcia uspokaja, tłumi złość, łagodzi strach. Zostało to udowodnione, a zwierzęta są nieodłącznym elementem terapii wielu zaburzeń, określanej mianem zooterapii. Przynosi ona doskonałe efekty w leczeniu i rehabilitacji dzieci z porażeniem, osób niepełnosprawnych czy dzieci z autyzmem.
  9. Bliskość drugiego człowieka. Na stres, złość i inne negatywne emocje jak balsam działa obecność drugiego człowieka. Choć wielu z nas utrzymuje, że w nerwach chcą być sami, tak naprawdę potrzebujemy, aby ktoś był obok nas. Doskonałą metodą na negatywne emocje jest rozmowa, przytulanie, pocałunki oraz… seks! W czasie zbliżeń intymnych wydzielają się ogromne ilości serotoniny, która zwala jest hormonem szczęścia. A czego innego, jak nie jego potrzebujemy w życiu?
  10. Śmiech! Najprostszym i najbardziej skutecznym sposobem na negatywne emocje jest… śmiech. Śmianie się jest czynnością zwyczajną ale jakże pożyteczną. W czasie śmiechu wyzwala się serotonina, hormon szczęścia ale i rozluźniają się mięśnie, tak napięte w momencie doświadczania negatywnych emocji. Nawet więc, jeśli mielibyśmy śmiać się przez łzy: śmiejmy się i walczmy z negatywnymi emocjami!

Kiedy do specjalisty?

Kiedy udać się do specjalisty, który pomoże nam uporać się z negatywnymi emocjami? W każdym wypadku, kiedy stwierdzimy, że nagromadzenie się lub siła trudnych emocji nie pozwala nam na normalne funkcjonowanie, czy to w domu czy w pracy. Pamiętajmy, że nagromadzenie się silnych, złych emocjo prowadzić może do wielu chorób, w tym schorzeń somatycznych, np. choroby wrzodowej czy zaburzeń psychicznych, np. depresji, która skończyć się może nawet próbą samobójczą. Szukajmy pomocy, to nie powód do wstydu ale sposób na odzyskanie równowagi i kontroli nad swoim życiem.

Autor: psycholog Monika Kornaś

Ocena: 5.0

Komentarze