Nerwica żołądka - przyczyny, objawy, diagnoza, leczenie, profilaktyka, test

Nerwica żołądkaNerwica żołądka, zwana również zespołem jelita drażliwego, zaliczana jest do zaburzeń psychosomatycznych. Objawy dotyczą zaburzeń w pracy przewodu pokarmowego, a za przyczynę ich uznaje się przewlekły stres. Nerwica żołądka jest trudna w diagnozie z uwagi na to, że wskazywać może na szereg chorób gastrycznych ale i zaburzeń odżywiania.

Zespół jelita drażliwego diagnozowany jest jednak coraz częściej i to w różnych grupach wiekowych. Jakie są przyczyny tego zaburzenia, jak się objawia oraz jak można je leczyć?

Zespół jelita drażliwego: to choroba czy zaburzenie lękowe?

Zespół jelita drażliwego, potocznie określany nerwicą żołądka, jest zaburzeniem psychosomatycznym, czyli schorzeniem z psychologicznymi przyczynami oraz somatycznymi objawami. W tym wypadku są to objawy ze strony układu pokarmowego, obejmujące szereg nieprzyjemnych trudności, mogących jednak sugerować też inne choroby. Nerwica żołądka dotyka zarówno kobiety, jak i mężczyzn w różnych grupach wiekowych, niestety diagnozowana jest u coraz to młodszych osób, w tym również nastolatków.

Przyczyny zespołu jelita drażliwego

Mówi się, że nerwica żołądka jest schorzeniem osób impulsywnych, nerwowych, drażliwych, zestresowanych i jest tak w istocie. Na schorzenie to narażone są osoby, które w ten sposób reagują, przeżywają wszystko, łatwo je zdenerwować, bywają agresywne ale i zalęknione. Większe prawdopodobieństwo zdiagnozowania nerwicy żołądka obserwuje się u ludzi żyjących w pośpiechu. Nie bez znaczenia jest również odżywianie oraz aktywność fizyczna. Życie w stresie, poświęcanie niewielkiej ilości czasu na odpoczynek i sen oraz niezdrowa dieta mogą skutkować zachorowaniem na nerwicę żołądka.

Jak objawia się nerwica żołądka?

Objawy zespołu jelita drażliwego obejmują szereg symptomów ze strony układu pokarmowego, w tym:

  • bóle brzucha,
  • nudności,
  • biegunki na przemian z zaparciami,
  • gazy,
  • zgaga,
  • wzdęcia,
  • kolki,
  • niestrawność,
  • pojawia się również uczucie sytości nawet po niewielkim posiłku.

U osób z zespołem jelita drażliwego wystąpić może również utrata apetytu oraz związana z nim utrata wagi. Objawy występują cały czas, zwłaszcza jeśli żyjemy w ciągłym stresie. Mogą również nasilać się w przypadku silnego stresu, np. przed ważną rozmową w pracy czy egzaminem za studiach.

Diagnozowanie zespołu jelita drażliwego

Zdiagnozowanie nerwicy żołądka nie jest łatwe, ponieważ objawy mogą być tożsame z wieloma innymi chorobami. Dolegliwości mogą sugerować chorobę refluksową, wrzody żołądka, polipy, zapalenie błony śluzowej żołądka ale i nowotwory układu pokarmowego. Utrata wagi może wskazywać również na zaburzenia odżywiania. Przed postawieniem ostatecznego rozpoznania należy przeprowadzić diagnozę różnicową z wyżej wymienionymi schorzeniami, zwykle zleca się przeprowadzenie gastroskopii, kolonoskopii oraz konsultację psychiatryczną.

"Ani anoreksja ani wrzody" - Historia Oli, lat 22

"Medycyna to wymagające studia, wiedziałam o tym ale nie sądziłem, że zaliczanie kolejnych semestrów będzie mnie kosztowało aż tyle wysiłku… Później doszły praktyki w szpitalu, żyłam jak w transie… Nie zdumiało mnie gorsze samopoczucie, zaczęły męczyć mnie zaparcia, często zaś rano miewałam biegunki, na zajęciach było mi niedobrze ale myślałam, że to przez brak śniadania… Po pewnym czasie spotkałam dawno niewidzianą koleżankę, która zdumiała się, że tak schudłam… Bolał mnie brzuch. Gdy pewnego dnia zasłabłam na kolokwium, zostałam skierowana na badania. Zrobiono mi gastroskopię, bo podejrzewano wrzody, miałam konsultację psychiatryczną, aby wykluczyć anoreksję… Po badaniach i konsultacjach okazało się, że cierpię na zespół jelita drażliwego, zwany również nerwicą żołądka. Dziś chodzę na terapię, zmieniłam swoje życie. Wymarzoną medycynę zamieniłam na psychologię, chcę pomagać takim ludziom, jak ja".

Czy mam zespół jelita drażliwego? Test

Nie masz pewności, czy ta choroba Cię nie dotyczy? Odpowiedz na poniższe pytania tak lub nie, a będziesz wiedziała/ł czy znajdujesz się w grupie ryzyka.

  1. Mam stresującą pracę/stresuje mnie nauka.
  2. Nie mam czasu na regularne posiłki.
  3. Bywa, że śpię niewiele, rzadko mam czas na relaks.
  4. Dużo się denerwuję, przejmuję się wszystkim.
  5. Jestem osobą drażliwą, łatwo mnie wyprowadzić z równowagi.
  6. Mam tendencję do zamartwiania się, stale się czymś niepokoję.
  7. Często mam biegunki lub/i zaparcia, nawet występujące naprzemiennie.
  8. Często bez wyraźnego powodu boli mnie brzuch.
  9. Często miewam zgagę i niestrawność.
  10. Zdarza się, że nie mam apetytu albo nic mi nie smakuje.

Jeśli na co najmniej 5 pytań udzieliłaś/eś odpowiedzi twierdzącej, możesz przypuszczać, że Twoje zachowanie nosi znamiona zespołu jelita drażliwego. Aby potwierdzić tą diagnozę, warto wybrać się na specjalistyczne badania i zastanowić nad zmianą obecnego trybu życia. To ona jest kluczem do zapobiegania nerwicy żołądka.

Leczenie zespołu jelita drażliwego

Terapia nerwicy żołądka obejmuje terapię psychologiczną, zwykle jest ona okresowa. Na spotkaniach z psychologiem ustalone zostają zasady zmiany stylu życia, gdyż jest to niezbędne w leczeniu tego schorzenia.

Jak powinna zmienić się życie osoby chorej na nerwicę żołądka? Niezbędne jest zmienienie złych nawyków. Należy wprowadzić zdrową dietę, opartą na jedzeniu owoców i warzyw, produktów pełnoziarnistych, wystrzegać się za to słodyczy, potraw smażonych, tłustych. Nie powinno się pić napojów gazowanych. Zaleca się zrezygnowanie z alkoholu oraz palenia papierosów i innych używek, w tym kawy oraz mocnej herbaty. Należy za to pić przynajmniej 2 litry wody, najlepiej niegazowanej oraz dodatkowo soki warzywne i owocowe. Powinno się spać 7-8 godzin na dobę oraz za wszelką cenę unikać stresu. Można zdecydować się na krótki urlop, jeśli jest to możliwe. W przypadku nasilenia objawów można okresowo wprowadzić farmakoterapię, głównie łagodne leki antydepresyjne.

Jak unikać nerwicy żołądka? Najważniejsza jest profilaktyka

Czy nerwicy żołądka można unikać? Oczywiście, najistotniejsza jest profilaktyka tego zaburzenia. Warto przestrzegać kilku zasad:

  • trzymanie zdrowej diety, bogatej w produkty pełnoziarniste, owoce, warzywa, zdrowe tłuszcze, unikanie słodyczy, potraw ciężkich, smażonych;
  • unikanie używek: alkoholu, papierosów, kawy, mocnej herbaty;
  • wypijanie co najmniej 2 litrów wody dziennie, przy aktywności fizycznej nawet pół litra więcej;
  • dbanie o regularną aktywność fizyczną: uprawianie sportu lub przynajmniej krótki spacer;
  • spanie co najmniej 7 godzin w ciągu doby, najlepiej w godzinach od 22.00 do 6.00;
  • stosowanie technik relaksacyjnych w chwilach wzmożonego napięcia, w tym technik oddechowych oraz medytacji, słuchanie relaksującej muzyki;
  • dbanie o siebie, regularne wybieranie się na masaże, korzystanie z urlopu, spotkania z przyjaciółmi;
  • wykorzystywanie wolnych chwil na relaks w takiej formie, jaka najbardziej nam odpowiada.

Oczywiste jest, że nie zdołamy całkowicie wyeliminować stresu ze swojego życia. Ważne jest jednak to, by odpowiednio podchodzić do sytuacji stresowych. Warto w tym celu zapisać się na odpowiednie warsztaty osobiste lub umówić się na wizytę u psychologa, który wyposaży nas w wiedzę na temat radzenia sobie ze stresem. Warto nauczyć się traktować go jak wyzwanie, a nie przeszkodę w działaniu.

Autor: Monika Muzolf, psycholog

Komentarze