Odpowiednia dieta, sport, sen i suplementy, czyli jak wzmocnić odporność organizmu

ĆwiczeniaOd pewnego czasu nasz klimat dość mocno się zmienia, ale jedno pozostaje bez zmian - gdy temperatury spadają, spada również nasza odporność. Jak można sobie z tym poradzić? Przedstawiamy kilka pomysłów na to, jak wzmacniać swoją odporność nie tylko zimą, ale przez cały rok.

Aktywność fizyczna

Każdy dobrze wie, że sport to zdrowie, ale nie każdy wprowadza tę regułę w życie. Regularna aktywność fizyczna pomaga nam czuć się lepiej i przyczynia się do zwiększenia odporności naszego organizmu. Lekarze zalecają korzystanie ze sprawdzonej recepty: 3 razy w tygodniu minimum 30 minut należy poświęcić na ruch.

Regularne spacery, pływanie czy jazda na rowerze wzmacniają odporność i chronią przed infekcjami górnego odcinka układu oddechowego. Jednak przy zbyt dużym wysiłku w mięśniach powstaje sporo kwasu mlekowego powodującego zakwasy oraz spadek odporności. Dlaczego tak się dzieje? Podczas intensywnych ćwiczeń wytwarza się kortyzol, hormon stresu, który wpływa destrukcyjnie na układ immunologiczny.

Suplementacja koenzymu Q10 przyczynia się do zwiększenia procesu syntezy energii, co zwiększa wydolność i wydajność podczas sesji treningowych. Dzięki koenzymowi Q10 nasz organizm potrafi szybciej się regenerować. Wskutek suplementacji zmniejsza się także potreningowe zmęczenie.

Dobry sen

Zmęczony organizm, któremu nie dostarczamy wystarczającej ilości snu, jest podatniejszy na infekcje. Zarywanie nocy, niedosypianie czy odsypianie w dzień prowadzi do wahań poziomu melatoniny, która zapewnia m.in. prawidłowy rytm dobowy i funkcjonowanie układu odpornościowego. Dlatego warto dbać o zdrowy, cichy i spokojny sen, który u dorosłego powinien trwać około 8 godzin.

Co ciekawe, udowodniono, że koenzym Q10 łagodzi dokuczliwe objawy niedoboru snu, jakimi są ogólne zmęczenie i ból.

Odpowiednia dieta

Dbając o odporność organizmu, warto pamiętać o spożywaniu dużej ilości warzyw i owoców, które obfitują w tzw. antyoksydanty (przeciwutleniacze). Są to głównie witaminy A, C i E, znajdujące się m.in. w marchwi, szpinaku, brokułach, pomidorach, czerwonej papryce, cytrusach oraz porzeczkach czarnych, czerwonych i truskawkach.

W naszym kraju kiszenie warzyw jest bardzo popularnym hobby, które jest też jednym z lepszych sposobów na zdrowe jelita i wzmocnienie odporności. Dlatego w naszej diecie należy uwzględnić jak najwięcej kiszonek. Kiszone ogórki, kapusta, buraki, kwas chlebowy domowej roboty czy nawet naturalnie fermentowany ocet jabłkowy dostarczają organizmowi miliony bakterii probiotycznych, które dbają o równowagę flory bakteryjnej w jelitach, jednocześnie hamując rozwój patogenów i stymulując układ immunologiczny.

Warto też postawić na produkty, które są dobrym źródłem koenzymu Q10, jak na przykład mięso wołowe, drób czy ryby. Przyswajalność koenzymu zwiększają zawarte w pożywieniu lecytyna, piperyna z pieprzu czarnego oraz kapsaicyna z pieprzu cayenne, o których warto pamiętać przy przygotowywaniu zup. Zupy, zwłaszcza te zmiksowane na krem, sycą i rozgrzewają nasz organizm, a ostre przyprawy mają dodatkowo właściwości bakteriobójcze i wzmacniające układ odpornościowy.

Suplementy

Stosując odpowiednią dietę i modyfikując styl życia możemy znacznie poprawić odporność organizmu. Warto też pamiętać o regularnej suplementacji. Witamina C, witamina D czy rutyna skutecznie pomagają w zwiększeniu odporności, jednak naszym największym sprzymierzeńcem jest koenzym Q10. Chroni on komórki naskórka przed szkodliwym działaniem promieni UV, bierze też udział w aktywacji przeciwutleniaczy, m.in witaminy E. Jednak, co najważniejsze, jest silnym czynnikiem podnoszącym odporność - stymuluje produkcję niektórych przeciwciał oraz zwiększa aktywność komórek żernych, takich jak fagocyty i limfocyty NK ("natural killer"). Warto więc pamiętać o jego suplementacji przez cały rok!

Komentarze