Odwodnienie organizmu. Kiedy następuje? Jak sobie z nim radzić?

Odwodnienie organizmuOdwodnienie  organizmu kojarzy się głównie z okresem letnim. Nie potrzeba jednak wysokich temperatur, by doświadczyć objawów tego stanu. Odwodnienie organizmu to proces powodowany naszymi zaniedbaniami.

Jakie są objawy i jak sobie z nim poradzić? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz poniżej.

Jak następuje odwodnienie organizmu?

Odwodnienie organizmu jest kwalifikowane do stanu chorobowego i prowadzi do wielu powikłań zdrowotnych. Wynika ze znaczącej utraty elektrolitów oraz wody. Z badań przeprowadzonych przez amerykańskich naukowców wynika, że nawet odwodnienie najlżejszego stopnia może prowadzić do spadku formy intelektualnej i fizycznej. Nie wiesz skąd mogą brać się migreny? Być może przyczyną jest właśnie niedobór wody w organizmie. Warto wiedzieć, że zanim pojawi się uczucie pragnienia, organizm już jest odwodniony. Utrata powyżej 1% wody powoduje bóle głowy i niekorzystne samopoczucie.

3 rodzaje odwodnienia

Obecnie wyróżnia się trzy rodzaje odwodnienia.

  • Pierwsze z nich to odwodnienie izotoniczne. Jest powodowane podobną utratą wody i elektrolitów.
  • Drugi rodzaj to odwodnienie hipotoniczne. Dochodzi do niego, kiedy następuje większa utrata elektrolitów niż wody.
  • Ostatnim rodzajem jest odwodnienie hipertoniczne. Występuje, kiedy utrata wody jest większa niż elektrolitów.

Jakie są przyczyny odwodnienia?

Najczęstszą przyczyną odwodnienia organizmów jest nieprawidłowe uzupełnianie płynów. Często zapominamy o piciu wody, jesteśmy zajęci i zbiegani. Dobrze jednak wytrenować w sobie nawyk popijania wody. Inną przyczyną są upały, na które jesteśmy narażeni latem. Oddawanie ciepła wraz z parą wodną poprzez oddychanie, pocenie się może powodować znaczne straty wody o każdej porze roku.

Oprócz tego wśród przyczyn można wymienić:

  • Biegunki i wymioty;
  • Oparzenia;
  • Krwotoki;
  • Gorączka;
  • Przyjmowanie niektórych leków (przeczyszczające, psychotropowe);
  • Spożywanie dużych ilości kawy, czarnej herbaty lub innych produktów zawierających kofeinę;
  • Dieta z dużą ilością błonnika;
  • Przebywanie w pomieszczeniach z suchym powietrzem;
  • Przegrzanie.

Sportowiec pijący wodę

Co się dzieje, kiedy nastąpi odwodnienie organizmu?

Odwodnienie organizmu przebiega w pięciu stopniach nasilenia. Należy zwracać szczególną uwagę na występujące dolegliwości. W ten sposób nasz organizm daje znać, że coś jest nie tak.

Pierwszy stopień odwodnienia: Odwodnienie pierwszego stopnia następuje, kiedy ubytek wody wynosi do 1,5%. W takim przypadku możemy odczuwać pragnienie.

Drugi stopień odwodnienia: Strata wody do 4% to szereg dolegliwości. Wśród nich są: suchość odczuwalna w ustach, bóle głowy, pragnienie, osłabienie, nudności, czy bóle mięśniowe.

Trzeci stopień odwodnienia: Utrata od 5,5% zazwyczaj skutkuje sennością, odczuwaniem mrowienia, czy osłabieniem.

Czwarty stopień odwodnienia: Przy ubytku od 10% mogą występować: zaburzenia świadomości, drgawki, a także utrata przytomności.

Piąty stopień odwodnienia: Przy ubytku powyżej 14% zazwyczaj następuje śmierć.

Jak radzić sobie z odwodnieniem?

Najlepszą formą leczenia w tym przypadku jest uzupełnienie płynów. W szpitalach do nawadniania stosuje się metodę dożylną. Podawana jest woda wraz z elektrolitami. Kiedy uprawiamy sport i jesteśmy narażeni na większy wysiłek i szybsze odwodnienie zalecane jest picie napojów izotonicznych oraz chudego mleka.

Szklanka czystej wody

"Lepiej zapobiegać niż leczyć", czyli jak najlepiej zapobiec odwodnieniu organizmu?

Najważniejszą formą zapobiegania odwodnieniu jest picie odpowiedniej ilości wody. Do dziś są spory o to, jaka dokładnie ma to być ilość. Przyjmuje się jednak, że minimum to 2 litry. Nie wystarczy po prostu pić wodę. Ważne, by była ona bezpieczna i bardzo dobrej jakości. W wodzie pochodzącej z wodociągów, czy własnych ujęć mogą znajdować się różne zanieczyszczenia. Można kupować wodę butelkowaną, jednak nie dla wszystkich jest to dobre rozwiązanie. Coraz częściej uważa się ją za dość drogą, a plastikowe opakowania za nieekologiczne. Alternatywą może być uzdatnianie wody kranowej. Istnieje wiele sposobów filtracji przeznaczonych do dużych gospodarstw domowych i małych mieszkań. Każdy bez trudu powinien znaleźć coś dla siebie w odpowiednich granicach cenowych. O prawidłowym uzupełnianiu wody powinny pamiętać w szczególności kobiety w ciąży, małe dzieci oraz osoby starsze. Te grupy są szczególnie narażone na odwodnienie.

Autor: Piotr Pisarski, http://www.filtry-do-wody.info.

Ocena: 5.0

Komentarze

Stefa
Kiedyś nie piłam tyle wody, ile teraz, ale niedawno zamontowałam sobie odwróconą osmozę w kuchni. Rzeczywiście woda jest smaczna i naprawdę chętniej ją piję. Mam poczucie, że to takie zdrowe :D Lepiej się czuję przy tym.
Gabriela
Prawidłowe nawodnienie jest strasznie ważną kwestią. Zwłaszcza teraz, gdy zaczyna się czas upałów. Ja staram się pić dużo wody, a moja codzienna dieta oparta jest o owoce i warzywa bogate w duże ilości wody. Tak zyskuję pewność, że mój organizm został odpowiednio nawodniony.