Perfumy - skąd się wzięły i czemu tyle kosztują?

PerfumyKupowane w gustownych, eleganckich flakonach perfumy mogą kosztować majątek, dlatego będą cennym prezentem na ważne okazje - na urodziny czy rocznicę. Skąd się wzięły perfumy, jak są produkowane i czemu ich producenci zarabiają na nich krocie?

Krótka historia perfum

Perfumy nie są tworem nowoczesnym. To produkt, który był doskonale znany już w starożytności. W Egipcie w czasach panowania faraonów perfumy nazywane były "potem bogów" i miały swój udział w rytuałach o charakterze religijnym. W średniowieczu pachnidła były stosowane jako leki zwalczające przeróżne choroby, a w epoce renesansu, dzięki nim można było maskować skutecznie nieprzyjemne zapachy ludzkiego ciała. Perfumy były traktowane także jako afrodyzjak - uwodziły, przyciągały płeć przeciwną, a korzystanie z nich świadczyło o wysokim statusie społecznym danej osoby.

W epoce napoleońskiej we Francji popularne były perfumy piżmowe - uwielbiała je pierwsza żona samego Napoleona - Józefina. Warto przy tym zaznaczyć, że piżmo to wydzielina z gruczołów okołoodbytniczych piżmowca syberyjskiego czy piżmowego szczura lub woła. Aby pozyskać piżmo, zwierzęta zabijano, wycinano im pożądane gruczoły i pozyskiwano kruchą masę o zapachu amoniaku. Po odpowiednim przetworzeniu nabierała ona aromatu. Dziś w przemyśle perfumeryjnym częściej stosuje się syntetyczne zamienniki piżma.

Perfumy produkowane są obecnie z mieszanin związków zapachowych, środków homogenizujących i wzmacniających oraz rozpuszczalników, którymi mogą być etanol lub lekkie alkohole alifatyczne. Im więcej substancji zapachowych, tym perfumy cenniejsze. Inne, zawierające niewielki procent olejków zapachowych nazywane są wodami perfumowanymi lub wodami toaletowymi.

Z czego wynika horrendalna cena perfum?

Perfumy mogą kosztować średnio kilkaset złotych za niewielki flakonik. Cena może wywołać zawrót głowy u kupującego, zwłaszcza w przypadku perfum Roja Parfums Diaghiley, za które w przypadku flakonu 100 ml zapłacić musimy ponad 4 tys. zł. Niewielu klientów będzie na to stać. Najbardziej ekskluzywne marki zapachowe sprzedają swoje produkty w cenie od 500 do 1 tys. zł. To niebagatelna kwota, która wynika głównie z cen trudno dostępnych składników. Najcenniejsze są naturalne ekstrakty roślinne, niekiedy pozyskiwane z roślin hodowanych specjalnie na potrzeby danej marki perfumiarskiej. Apropos marki, to ona także ma wpływ na cenę ostateczną produktów, szczególnie jeśli chodzi o pachnidła Coco Chanel, YST czy Christian Dior.

Na cenę perfum ponadto wpływa pojemność i rodzaj flakonu oraz miejsce sprzedaży. Jednak windują ją najbardziej unikalne składniki, np. do powstania perfum Chanel no 5, potrzebne są specjalne róże, które kwitną tylko w maju i są zbierane ręcznie w Prowansji. Cena wynika także ze stężenia eliksiru, decydującego o trwałości perfum. W najdroższych flakonach zawartość olejków eterycznych wynosi od 20 do 40 proc. Są one bardziej kosztowne od innych, ale i potrzeba mniej produktu, aby zapach utrzymywał się nawet przez kilkanaście godzin na ciele.

Jeśli w perfumach nie ma składników pochodzenia naturalnego, a są wytworem działania substancji chemicznych, będą znacznie tańsze i sprzedawane m.in. w sieciowych drogeriach i marketach.

Komentarze