Polifenole - naturalne remedium na wysoki cholesterol

PolifenolePolifenole to odkrycie ostatnich lat, które może stanowić skuteczny sposób na walkę z wysokim cholesterolem i naturalną profilaktykę chorób układu krążenia. Czym są te substancje i co warto o nich wiedzieć?

Wysoki cholesterol to problem, który dotyczy coraz więcej ludzi. Choroba, którą jeszcze niedawno diagnozowano głównie u seniorów, dziś coraz częściej dotyczy młodych ludzi. Wpływa na to nie tylko coraz bardziej zanieczyszczone środowisko i przetworzona żywność, ale również zbyt szybkie tempo życia, niewłaściwe nawyki żywieniowe oraz brak higieny psychicznej.

Podwyższony poziom cholesterolu częściej dotyczy mężczyzn niż kobiet i wynika z szybszego tempa życia, niechęci do wykonywania badań profilaktycznych oraz złego odżywiania się. Jest to groźny wskaźnik, którego nie należy lekceważyć, bo może doprowadzić do chorób układu sercowo-naczyniowego, nadciśnienia tętniczego, miażdżycy, zawału serca czy udaru mózgu.

Z tego względu warto zrobić wszystko, by utrzymać cholesterol w ryzach, a w tym może pomóc odpowiednia dieta - oraz polifenole.

Czym są polifenole?

Polifenole to związki organiczne, które mają niezwykłe właściwości prozdrowotne. Występują w roślinach jadalnych i leczniczych, mogą stanowić remedium na wiele chorób. W produktach pochodzenia zwierzęcego polifenole nie występuje, dlatego m.in. wskazuje się przewagę tłuszczy roślinnych nad zwierzęcymi.

Udowodniono, że polifenole mają działanie przeciwzakrzepowe, przeciwzapalne, przeciwgrzybicze i przeciwbakteryjne. Oprócz tego wykazują zdolność zwalczania wolnych rodników, dzięki czemu zapobiegają przedwczesnemu starzeniu się organizmu i występowaniu chorób nowotworowych.

Pomagają również skutecznie obniżyć poziom "złego" cholesterolu, zapobiegając chorobom serca, chorobie wieńcowej, nadciśnieniu tętniczemu i wielu innym chorobom cywilizacyjnym.

W jakich roślinach występują związki?

Polifenole znajdziemy w:

  • bergamocie,
  • zielonej herbacie,
  • czarnej porzeczce,
  • morelach,
  • wiśniach,
  • natce pietruszki,
  • selerze naciowym,
  • ziarnach soi,
  • winogronach,
  • jagodach,
  • kakao,
  • siemieniu lnianym.

Polifenole a wysoki cholesterol

Polifenole w naturalny sposób obniżają poziom LDL ("złego" cholesterolu), a podnoszą ten "dobry". Są w stanie o ponad 9 procent obniżyć poziom cholesterolu całkowitego i aż o 12 procent zmniejszyć wskaźnik LDL [1].

Z najnowszych badań wynika, że najsilniejsze działanie zmniejszające hipercholesterolemię wykazuje bergamota - roślina, która rośnie we Włoszech. Dzięki wyjątkowej kompozycji polifenoli jest ona w stanie obniżyć poziom LDL od 25 do nawet 40 procent [2]. Jej działanie porównywane jest do działania statyn, leków, które wykorzystuje się w leczeniu wysokiego poziomu cholesterolu.

Polifenole wykazują zdolność utleniania lipocząsteczek o niskiej gęstości (LDL), które odkładają się w organizmie, zwiększając ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. Oprócz tego rozszerzają naczynia krwionośne, dzięki czemu zapobiegają powstawaniu niedrożności czy zatorów.

W ten sposób stanowią naturalną profilaktykę miażdżycy, zmniejszając ryzyko powstawania tzw. blaszki miażdżycowej, która zwęża światło tętnic i prowadzi do wielu groźnych powikłań zdrowotnych (z udarem mózgu włącznie).

Jak włączyć polifenole do diety?

Dieta bogata w polifenole i flawonoidy jest w stanie skutecznie zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych. Pozwala zapobiec nie tylko chorobom układu krążenia, ale także osteoporozie, cukrzycy czy chorobom nowotworowym.

Warto więc włączyć te substancje do swojego codziennego jadłospisu. Znajdziemy je nie tylko w owocach i warzywach, ale także nasionach, orzechach, kaszach, produktach z pełnego ziarna. Owsianka ze świeżą gruszką i malinami czy jaglanka z orzechami i miodem będą więc zdrowszym wyborem na śniadanie niż tosty z boczkiem i sadzonym jajkiem. Zmiana nawyków żywieniowych szybko przyniesie efekty nie tylko w postaci lepszych wyników badań, ale również samopoczucia.

Produkty zawierające polifenole są również bogate w błonnik. Jabłka, gruszki, śliwki, produkty pełnoziarniste pomagają oczyścić jelita ze złogów i toksyn, dzięki czemu zapobiegają odkładaniu się ich w narządach.

Oprócz tego na długo zapewniają uczucie sytości, stopniowo uwalniają energię i zapobiegają podjadaniu między posiłkami. Pozwalają zachować zdrową sylwetkę, utrzymać wagę i zapobiec otyłości - chorobie, którą Światowa Organizacja Zdrowia WHO wskazała jako jedną z najpoważniejszych chorób XXI wieku i która często powoduje choroby układu krążenia.

Dodatkowa suplementacja

Prawidłową pracę układu krążenia i utrzymanie cholesterolu na odpowiednim poziomie pomagają zapewnić również naturalne preparaty bogate w polifenole.

  • [1] Aneta Koszowska, Anna Dittfeld, Anna Puzoń-Brończyk, Justyna Nowak, Barbara Zubelewicz-Szkodzińska, Polifenole w profilaktyce chorób cywilizacyjnych.
  • [2] Badania Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego.

Komentarze