Problemy z trawieniem - skąd się biorą?

Problemy z trawieniemZaburzenia trawienia - choć mają różne przyczyny, zazwyczaj kończą się tymi samymi dolegliwościami. Ból brzucha, pieczenie w żołądku, nudności, biegunka - konsekwencje niestrawności bywają przykre i uciążliwe. Co może być źródłem problemów żołądkowych i w jaki sposób można im zapobiegać?

Trawienie - jak to działa?

Skąd biorą się u nas problemy trawienne? Przyczyn może być wiele. Żeby móc prawidłowo zidentyfikować źródło zaburzeń, należy dowiedzieć się, jak przebiega cały proces.

Pierwszy etap trawienia rozpoczyna się już w momencie, gdy jedzenie trafia do naszych ust. Pokarm jest rozdrabniany i rozmiękczany przy pomocy zębów oraz śliny. Przy okazji zaczynają działać receptory smakowe - w efekcie zwiększa się wydzielanie soków trawiennych. To znak dla organizmu, że powinien przygotować się do trawienia.

Następnie masa pokarmowa trafia do żołądka, gdzie miesza się z sokami trawiennymi. Kolejny przystanek to jelito cienkie, gdzie następuje rozkład cukrów, tłuszczy oraz białka. Niestrawione resztki przesuwają się przez jelito grube. W międzyczasie organizm wchłania pozostałości wody, elektrolitów oraz niektórych witamin, w tym K i B.

Przyczyny problemów z trawieniem

Kłopoty trawienne wcale nie muszą oznaczać problemów zdrowotnych. W bardzo wielu przypadkach to efekt niewłaściwej diety. Objadanie się i nieregularne posiłki to najczęściej popełniane żywieniowe błędy. Nasz organizm preferuje jedzenie o konkretnych porach. Wytwarza wtedy pamięć metaboliczną, która wzmaga produkcję enzymów odpowiedzialnych za trawienie.

Problemy trawienne to nie tylko efekt tego, jak jemy, ale także co jemy. Trawienie lekkich posiłków może zająć ok. 2 godzin, natomiast w przypadku obfitych, ciężkostrawnych potraw, ten czas może wydłużyć się nawet do 8 godzin.

Jak zapobiegać problemom?

By usprawnić proces trawienia, należy przede wszystkim zmodyfikować codzienną dietę. Trzy obfite posiłki warto zamienić na pięć lekkich dań spożywanych w równych odstępach czasu. Żołądek będzie miał chwilę, by strawić jedną potrawę, zanim zabierzemy się za kolejną. Podczas jedzenia unikajmy też zimnych napojów. Obniżenie temperatury układu pokarmowego zmniejsza poziom wydzielanych soków trawiennych. O wiele lepszym rozwiązaniem może być np. herbata ziołowa.

Dietę warto też wzbogacić o zioła i suplementy diety wspomagające pracę układu trawiennego. Warto sięgnąć po np. wyciąg z karczocha (przykładowy preparat tutaj), miętę oraz rumianek. Wszystkie te produkty znajdziemy w zwykłych sklepach, wyciągi można nabyć np. w aptekach internetowych. Jeśli problemy nie ustępują, powinniśmy udać się na wizytę lekarską, by przeprowadzić serię badań diagnostycznych.

Komentarze