Sok z buraków - skarbiec witamin i minerałów

BR

Buraki czerwone ćwikłowe i sok z burakówWarto dbać o swoje zdrowie. Aktywność fizyczna, zdrowa żywność, odpowiednia długość snu, unikanie stresu, to wszystko czyni nas zdrowszym. Ale nie zawsze do tego się stosujemy. To zabraknie nam czasu, to znowu chęci. I tak odkładamy to dbanie o siebie na kolejny czas. Jednak teraz, gdy nastała wiosna i wszystko budzi się do życia, warto aby obudzić w sobie siły motywacyjne.

Będą one potrzebne do tego, aby przejść na zdrową dietę, zwiększyć ilość aktywności fizycznej. Jednym słowem poczuć się fit. W tym na pewno pomogą sokowirówki lub wyciskarki, które przygotują zdrowe soki owocowo-warzywne.

Takie soki zastąpią jedzenie owoców i warzyw. Są przygotowywane w domowych warunkach, więc w 100% naturalne. Nie zawierają żadnych barwników, ani ulepszaczy smaków. Nie są imitacją soków, są prawdziwymi sokami. Wśród nich na szczególne uznanie zasługuje sok z buraków. Tak przygotowany sok jest niezwykle zdrowy, bo posiada szereg zdrowotnych właściwości.

Burak - skarbiec cennych witamin i minerałów

Jak wiadomo zalecane jest spożywanie owoców i warzyw w każdej postaci 5 razy dziennie. Owoce i warzywa m. in. pomagają schudnąć, mają działanie antyrakowe, dostarczają nam energii. Sok z buraków jest jednym z najzdrowszych. Dlaczego więc nie mielibyśmy włączyć go do naszej diety? Burak jest wręcz skarbcem cennych dla naszego organizmu witamin. Zawiera on dużo kwasu foliowego, który sprawia, że płód rozwija się prawidłowo. Kwas foliowy pomaga też usunąć z naszego krwiobiegu homocysteinę, która jest organicznym związkiem chemicznym z grupy aminokwasów. Jej nadmiar uszkadza naczynia krwionośne i zaburza krzepliwość krwi. Kwas foliowy ma także wpływ na powstawanie neurostymulatorów, w tym serotoniny. Powstała serotonina poprawia nastrój, wpływa na dobry sen i na poprawę apetytu.

Natomiast razem z witaminą B12 kwas foliowy współtworzy powstawanie czerwonych krwinek. Przyczynia się także do podniesienia odporności w organizmie, ma działanie przeciwnowotworowe i uczestniczy w tworzeniu białych krwinek. Ponadto burak ćwikłowy oprócz kwasu foliowego, zawiera niemal całą gamę pierwiastków mineralnych takich jak: żelazo (najważniejszy składnik hemoglobiny), magnez (m. in. koi nerwy i wzmacnia mięśnie), potas (odpowiedzialny za prawidłowa pracę mięśni), wapń (wchodzi w skład materiału budulcowego kości i szkliwa), mangan (niezbędny do prawidłowego funkcjonowania), miedź (bierze udział w syntezie hemoglobiny), sód (pierwiastek ważny dla serca), fluor (składnik kości i zębów), chlor (wchodzi w skład soków trawiennych w przewodzie pokarmowym), bor (ma wpływ na funkcje intelektualne i na pamięć), cynk (poprawia wygląd włosów, paznokci), molibden (bierze udział w dostarczaniu komórkom energii), lit (chroni mózg przed uszkodzeniami, stymuluje wzrost nowych komórek), kobalt (w połączeniu z witaminą B12 warunkuje prawidłową pracę układu krwionośnego i nerwowego).

Burak ćwikłowy zawiera także rubid i cez, które są pierwiastkami rzadko spotykanymi w warzywach. Przypuszcza się, że rubid i cez hamują rozwój komórek nowotworowych. Oprócz kwasu foliowego i pierwiastków w tym czerwonym warzywie znajdują się też witaminy z grupy B, które mają dobroczynny wpływ na układ nerwowy. Zmniejszają one poziom stresu, napięcia nerwowego. Poprawiają sprawność intelektualną i koncentrację. Obniżają poziom cholesterolu w krwi. Natomiast dzięki obecności błonnika w buraku, regulowana jest praca trawienna w naszym organizmie, i nie tylko. Bowiem błonnik przeciwdziała powstawaniu zaparć, oraz wpływa na przemianę materii przyspieszając metabolizm, dzięki temu można schudnąć.

Profilaktyka jako tarcza przed chorobami

Nie od dziś wiadomo, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Systematyczne picie 1 szklanki soku z buraków codziennie, wzmocni nasz organizm poprzez podwyższenie odporności. Dzięki temu uchroni nas przed wirusami, które m. in. powodują przeziębienie czy grypę. Sok z buraków sprawdzi się także w przypadku kaszlu, bowiem burak ma działanie wykrztuśne. Ponadto jest to więc idealne warzywo na wiosnę, gdy organizm budzi się po zimie, jest osłabiony. Większość z nas ma wtedy także zespół przewlekłego przemęczenia objawiającego się w postaci znużenia, apatii, złego samopoczucia i senności. Taka buraczana bomba kaloryczna postawi każdego na nogi. Także osoby po chemioterapii powinny sięgnąć po sok z buraka i włączyć go do swojej diety. Przeprowadzone badania udowodniły, że spożywanie codziennie soku z buraków powoduje osłabienie komórek nowotworowych. A w niektórych nawet przypadkach cofanie się raka. Naukowcy zauważyli bowiem, że poprawił się stan chorych na raka pęcherza i na raka przewodu pokarmowego, którzy codziennie wypijali 2 szklanki soku z buraków.

Czerwone barwniki, które znajdują się w tym warzywie, niszczą wolne rodniki. Warto dodać, że to właśnie owe wolne rodniki przedostają się do naszego organizmu, uszkadzają strukturę DNA i przyczyniają się do powstawania komórek nowotworowych. Wzmocnić się także sokiem z buraka powinny kobiety będące w okresie menopauzy. Burak ćwikłowy bowiem łagodzi objawy towarzyszące przekwitaniu m. in. zmniejsza uderzenia gorąca, migreny, dotlenia serce. A także zmniejsza możliwość zachorowania na osteoporozę. Burak sprzyja też naturalnej detoksykacji organizmu. Zwłaszcza gdy ktoś spożywa dużo pieczywa, mięs, ciast i słodyczy. Takim jedzeniem zakwasza sobie organizm. Natomiast burak ma działanie zasadotwórcze i tym samym oczyszcza nasz organizm. Powoduje także przyspieszenie wydalania toksyn, takich jak: kwas moczowy, metale ciężkie, zły cholesterol i mikroorganizmy niebezpieczne dla naszego ustroju. Warto jeszcze dodać, że dzięki takiemu napoju z buraka możemy pozbyć się zgagi, oraz w naturalny sposób obniżyć wysokie ciśnienie. A jak wiadomo nadciśnienie prowadzi do wielu, poważnych chorób. Nie trudna zauważyć jak wiele argumentów przemawia za tym, żeby codziennie spożywać buraczany sok.

Garść przydatnych informacji

Przed przystąpieniem do przygotowania soku, trzeba mieć na uwadze, żeby burak był średniej wielkości (te duże prawdopodobnie są nafaszerowane tzw. "chemią"). Jego średnica powinna mieć ok. 8 cm. Najlepiej, żeby posiadał cienką skórkę, w przekroju jednolita barwę i błyszczący miąższ. Dobrze jest wybierać odmiany buraków takie jak: Burak Opolski, Czerwona Kula, Glob F1. Następnie przy pomocy wyciskarki do soków lub sokowirówki przygotowujemy czerwoną bombę witaminową. Oczywiście taki sok spożywamy z surowych buraków, a nie z gotowanych. Warto przed wypiciem odczekać pół godziny, aby drażniące związki zdążyły się dotlenić, to wtedy nie podrażnią naszego żołądka. Dobrze jest zmieszać go z jabłkiem lub marchwią, gdyż sam jest bardzo skoncentrowany i posiada silne właściwości przeczyszczające wątrobę. Pity sam może wywołać nudności, bóle brzucha i biegunkę. A wszelkich skutków ubocznych na pewno chcielibyśmy sobie oszczędzić. Osoby z niskim ciśnieniem powinny wiedzieć, żeby sok wypić najlepiej przed snem, gdyż taki sok wypity w dzień, może powodować senność u niskociśnieniowców. Natomiast dla cukrzyków sok z buraka jest zakazany, dlatego że zawiera dużo cukru.

Jak zwykle natura podsuwa nam zdrowe i proste rozwiązania jak właściwie się odżywiać. Dobrze jest więc żyć w zgodzie z jej rytmem i włączyć do swojego codziennego menu sok z buraka. Bo przecież nasz buraczek czerwony ma kubraczek, a pod nim całą gamę witamin i cennych minerałów tak potrzebnych naszemu organizmowi. Warto dodać, że poeta Julian Tuwim pisał o tym warzywie bardzo żartobliwie: "Burak: kartofel w ataku apopleksji". Niech wyciskarki i sokowirówki pracują na pełnych obrotach. Niech przygotowują dla nas zdrowy i naturalny 100% sok.