Stres - skąd się bierze? Jak się odstresować?

Jak się odstresować?Specjaliści ze Światowej Organizacji Zdrowia WHO szacują, że przewlekły stres już w 2020 roku będzie drugim najpoważniejszym czynnikiem wywołującym choroby na świecie. To zatrważające, dane zwłaszcza, że niszczące działanie stresu można zredukować. Mamy to realny wpływ, ale niestety zbyt często pozostajemy bierni i nie robimy nic, aby chronić swoje zdrowie.

To prawda, że nie da się całkowicie wyeliminować stresu z życia, można jednak znacznie go ograniczyć, a także nauczyć się jak rozładowywać napięcie nerwowe i odzyskiwać równowagę emocjonalną. Nie jest to wcale takie trudne, jak większości z nas się wydaje, trzeba jedynie przyjąć pozytywną postawę i działać systematycznie.

Skąd się bierze stres?

Życiem w nieustannym pośpiechu, zbyt mało snu i wypoczynku, nerwowe sytuacje w ciągu dnia jak choćby stanie w korkach, kłótnia z szefem, czy brak pracy i trudności finansowe, a także trudności związanie z wychowaniem dzieci i relacjami w związkach. To wszystko wywołuje w nas poczucie leku, zagubienia, braku kontroli nad swoim życiem, chaosu. Padamy ofiarami stresu, ponieważ nie potrafimy radzić sobie z naszymi emocjami w codziennych sytuacjach.

W głowie nieustannie mamy gonitwę myśli, nasz mózg jest w każdej sekundzie bombardowany ogromną masą informacji, której nie jest w stanie przetworzyć. Nie potrafimy się wyciszyć, zapomnieliśmy jak odpoczywać. Coraz częściej zamiast przebywania na łonie natury wybieramy spędzanie czasu przed telewizorem, przy komputerze, czy ze smartfonem w ręku. Wszystko to bardzo obciąża nasz układ nerwowy.

Niestety, jeśli nie robimy nic, by rozładować napięcie i pozbyć się ciężaru stresujących sytuacji, to w naszym organizmie ciągle utrzymuje się wysoki poziom adrenaliny i kortyzolu nazywanych hormonami stresu. Prowadzi to do rozwoju wielu poważnych chorób.

Należą do nich:

  • choroby serca i układu krążenia,
  • nowotwory,
  • choroby o podłożu autoimmunologicznym,
  • przewlekłe stany zapalne,
  • choroby neurodegeneracyjne,
  • zaburzenia działania układu trawiennego,
  • migreny i napięciowe bóle głowy,
  • nerwice,
  • depresja.

Istnieją skuteczne metody walki ze stresem i zdecydowanie warto jak najszybciej się z nimi zapoznać, a z pewnością wpłynie to pozytywnie na nasz stan zdrowia i samopoczucie.

Jak się odstresować?

Psychologowie alarmują, że bardzo wielu z nas latami naraża się na destrukcyjne działanie przewlekłego stresu, żyjąc w sposób, w który tak naprawdę nie chcemy żyć i robiąc rzeczy, które wcale nas nie interesują. Przez długi okres tkwimy w pracy, której szczerze nienawidzimy, tylko dlatego, że jest dobrze płatna, jesteśmy w toksycznych relacjach i związkach wcale nie z miłości, a ze strachu przed samotnością i opinią innych ludzi.

Nie goń za trendami
Kluczem do ograniczenia stresu w naszym życiu jest zadanie sobie prostego pytania "Czego ja chcę od życia?". Nie poddawajmy się modom, naciskom społecznym, czy opinii innych ludzi. To nie doprowadzi nas do szczęśliwego życia. Zacznijmy kierować się tym, co podpowiada nam serce i podejmijmy działania w tym kierunku.

Nie przyzwyczajaj się to tego, co jest w chwili obecnej
Nie musimy wcale tkwić w nielubianej pracy, która nas stresuje. Nie bójmy się jej zmienić, nawet po wielu latach. Może to okazać się dla nas wręcz wybawieniem i zredukować nasz poziom codziennego stresu tak bardzo, że nie do poznania odmieni się nasze całe życie. To samo tyczy się związków. Nie bójmy się zmian ani w życiu zawodowym, ani w prywatnym. Weźmy życie w swoje ręce - każde podjęte działanie będzie w nas budować poczucie własnej wartości i sprawi, że zaczniemy ufać sobie i wierzyć we własne siły.

Wycisz umysł
Nauczymy się prostych sposobów wyciszania umysłu. Wiele z nas zastanawia się, jak się odstresować po męczącym dniu. Naukowcy są zgodni, że najlepsze rezultaty osiągniemy, łącząc uprawianie sportu i technikami relaksacyjnymi.

Podejmij aktywność fizyczną
Przeznaczy codziennie co najmniej 30 minut na aktywność fizyczną. Może to być bieganie, jazda na rowerze, pływanie, ale również zwykły spacer. Największe korzyści odniesiemy z uprawiania sportu na łonie natury. Nie bójmy się wychodzić z domu, bez względu na pogodę. Spacer czy jogging nawet w deszczu ma bardzo pozytywny wpływ na nasze emocje. Co więcej, z badań wynika, że odgłos padającego deszczu i zapach unoszący się w powietrzu podczas opadów działają niezwykle kojąco na nasz układ nerwowy.

Medytuj
Absolutną koniecznością jest również znalezienie czasu na codzienne wyciszenie umysłu. Pomoże nam w tym medytacja.

Może to być medytacja:

  • tradycyjna - oparta na obserwacji oddechu,
  • prowadzona,
  • uważności,
  • w ruchu.

Przetestujmy różne formy i wybierzmy to, co najbardziej nam odpowiada. Już 15 minut dziennie relaksu umysłu w postaci medytacji znacznie zwiększy naszą odporność na stres, poprawi pamięć i koncentrację, obudzi naszą kreatywność i pomoże spojrzeć na trudne życiowe sytuacje z innej strony. Zauważymy, że jesteśmy spokojniejsi, lepiej śpimy, trudniej nas wyprowadzić z równowagi, bardziej skupiamy się na pozytywnych aspektach życia i szukamy rozwiązań, zamiast załamywać się w obliczu wyzwań.

Stosuj techniki oddechowe
Warto również nauczyć się kilku prostych technik oddechowych, takich jak naprzemienne oddychanie czy smoczy oddech, które możemy zastosować zawsze i wszędzie na przykład, kiedy aby szybko się uspokoić, po nerwowej sytuacji w pracy.

Pamiętajmy, że bardzo istotną rolę w redukcji stresu w życiu odgrywa również nasze nastawienie do samych siebie. Ćwiczmy samoakceptację, zamiast ciągłe krytykowania siebie i wyrzucania sobie wad. Traktujmy samych siebie z większą miłością i troską, a wszystko w naszym życiu zacznie się zmieniać na lepsze. A jeśli sami nie jesteśmy w stanie poradzić sobie ze stresem i czujemy, że życie coraz bardziej wymyka nam się spod kontroli, nie zwlekajmy z szukaniem pomocy u psychologa.

Komentarze