Tiamina - czym jest? Jak wpływa na nasz organizm?

TiaminaTiamina, szerzej znana pod nazwą witamina B1, to związek niezwykle istotny dla ludzkiego organizmu. Jego niedobór może mieć poważne konsekwencje dla naszego zdrowia - do najpoważniejszych należy rzadka dziś choroba beri-beri, która wiąże się m.in. z niewydolnością układu krążenia. Poznaj wpływ tiaminy na nasze ciała i dowiedz się, jak zapobiegać jej niedoborom.

Na co wpływa tiamina? Dlaczego jest tak ważna?

Tiamina jest substancją mająca niebagatelny wpływ na nasze zdrowie. Jej odpowiednia ilość wpływa pozytywnie między innymi na:

  • prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego;
  • odpowiednią pracę mięśni;
  • metabolizm glukozy;
  • właściwą pracę serca;
  • sprawne funkcjonowanie układu immunologicznego;
  • wykorzystanie węglowodanów w celu produkcji energii.

Badania wykazują też, że pozwala ona na opóźnienie lub nawet całkowite uniknięcie rozwoju zaćmy. Ma ona też ogromne znaczenie dla mózgu, a jej zbyt mała ilość może przyczyniać się do wystąpienia demencji.

Jakie są skutki niedoboru lub nadmiaru tiaminy?

Niedobór tiaminy występuje przede wszystkim u osób, które prowadzą stresujący tryb życia, spożywają duże ilości kawy, alkoholu czy nawet mocnej herbaty, Przyczyną może być też częsty wzmożony wysiłek fizyczny i umysłowy, a także podeszły wiek, okres ciąży i karmienia piersią, konieczność dializ, wybiórcza dieta (np. wegetariańska lub wegańska) i leczenie niektórymi typami leków, np. diuretykami. Osoby dotknięte tym problemem narażone są m.in. na zaburzenia pracy:

  • układu nerwowego (depresja, pogorszenie pamięci i koncentracji, nieprzemijające uczucie zmęczenia, zaburzenia czucia);
  • krążenia (powiększenie mięśnia sercowego, przyspieszona praca serca, opuchlizna nóg i rąk);
  • trawiennego (wymioty, biegunka, wyraźny spadek apetytu);
  • ruchu (bóle i skurcze mięśni, zmiany zwyrodnieniowe stawów).

U osób dotkniętych niedoborem witaminy B1 często pojawia się także spadek libido oraz utrata masy ciała czy zanik miesiączkowania.

Nadmiar tiaminy występuje niezwykle rzadko, przede wszystkim dlatego, że jest ona substancją rozpuszczalną w wodzie. Jej nadmiar jest więc wydalany przez nerki. Jeśli jednak dojdzie do jej przedawkowania, można spodziewać się reakcji alergicznych, drżenia mięśni, zawrotów głowy czy nawet arytmii serca.

Źródła tiaminy - w jakich produktach można ją znaleźć?

Tiamina występuje zarówno w produktach pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego. Dlatego wiele diet wykluczających, choć zwiększają one niebezpieczeństwo niedoborów tej cennej witaminy, przy odpowiednio zbilansowanym jadłospisie może zapewnić jej wystarczające ilości. Znajdziemy ją między innymi w:

  • podrobach - w tym nerkach czy wątróbce;
  • rybach - głównie w makreli, łososiu czy śledziu;
  • mięsie wieprzowym i wołowym;
  • kaszach - np. gryczanej, jaglanej czy mannie;
  • otrębach;
  • pieczywie - m.in. pszennym (np. graham) i żytnim;
  • płatkach owsianych;
  • brązowym ryżu;
  • pestkach słonecznika;
  • drożdżach;
  • soczewicy czerwonej;
  • orzechach;
  • warzywach - w tym brukselce, kapuście włoskiej, kapuście czerwonej, ziemniakach, kalafiorze, szpinaku, porze;
  • roślinach strączkowych - np. w soi, fasoli, szparagach, zielonym groszku;
  • kiełkach soi;
  • owocach - zwłaszcza w bananach, porzeczkach, arbuzie, jabłkach, malinach i mandarynkach;
  • mleku i jego przetworach - w tym jogurtach i serach dojrzewających i twarogowych.

Produkty z witaminą B1 są zwykle łatwo dostępne, a jednocześnie niedrogie, dlatego dostarczanie odpowiedniej ilości nie powinno być trudnym zadaniem. Jeśli jednak z jakiegokolwiek powodu masz z tym kłopot, zawsze możesz rozważyć suplementację. Pamiętaj, że właściwe ilości witamin i mikroelementów to lepsze samopoczucie oraz wygląd - o ten ostatni pomoże Ci zadbać suplement diety Vitapil. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, wejdź na https://vitapil.pl. Zapraszamy!

Komentarze