W czym jest witamina B? Gdzie szukać jej naturalnych źródeł?

Źródło witaminy BWitaminy z grupy B to związki, które pełnią wiele ważnych funkcji w organizmie człowieka. Jakie witaminy zalicza się do kompleksu witamina z grupy B i jakie jest ich działanie? W czym jest witamina B?

Witaminy z grupy B - co to takiego?

Na kompleks witamin z grupy B składa się 8 związków, które mimo tego, że zaliczane są do tej samej grupy, wykazują odmienne właściwości i tym samym w inny sposób oddziałują na organizm. Są to witaminy rozpuszczalne w wodzie, których człowiek nie jest w stanie magazynować, dlatego muszą zostać dostarczone wraz z pożywieniem. Wyjątkiem jest kobalamina, czyli witamina B12, której zapasy gromadzone są w wątrobie.

Podstawowe znaczenie witamin z grupy B dotyczy prawidłowego działania układu nerwowego oraz wytwarzania składników krwi. Odpowiadają też za funkcjonowanie mózgu i przewodnictwo impulsów nerwowych. Uczestniczą w przemianach białek, węglowodanów i tłuszczów.

Objawy niedoboru witamin z grupy B:

  • przewlekłe zmęczenie;
  • anemia;
  • obniżenie koncentracji i zdolności poznawczych;
  • drażliwość;
  • spadek nastroju;
  • obniżona odporność;
  • bóle głowy;
  • brak apetytu;
  • zaburzenia funkcjonowania układu pokarmowego;
  • problemy skórne;
  • zaburzona regeneracja;
  • problemy ze snem.

W czym jest witamina B? Związki należące do tzw. B kompleksu występują zarówno w produktach pochodzenia zwierzęcego, czyli mięsie np. wołowina, wieprzowina, drób), ryby (np. łosoś, śledź, makrela), jak i w produktach roślinnych (głównie produkty zbożowe).

Witaminy z grupy B - rola i występowanie

  • Witamina B1 (tiamina) wpływa na prawidłowe przewodzenie impulsów nerwowych, wspiera funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego i pokarmowego oraz uczestniczy w regulacji gospodarki wapniowej ustroju.

W czym jest witamina B1 - produkty zbożowe, nasiona roślin strączkowych, chude mięso wieprzowe (schab, polędwica), orzechy makadamia.

  • Witamina B2 (ryboflawina) odgrywa ważną rolę w procesach widzenia, wpływa na sprawne działanie układu nerwowego i wzmacnia odporność. Bierze udział w metabolizmie składników odżywczych oraz wspomaga organizm w walce z wolnymi rodnikami.

W czym jest witamina B2 - nabiał (sery twarogowe, dojrzewające, podpuszczkowe), podroby, brokuł, szpinak, groszek zielony.

  • Witamina B3 (niacyna, witamina PP) wspiera pracę mózgu i całego układu nerwowego. Uczestniczy w powstawaniu czerwonych krwinek i odpowiada za prawidłowy przepływ krwi, gdyż wykazuje działania rozszerzające naczynia krwionośne. Uczestniczy w produkcji hormonów płciowych, hormonów tarczycy oraz bierze udział w syntezie kortyzolu i insuliny.

W czym jest witamina B3 - ryby (łosoś wędzony i świeży, śledź, makrela), drób (indyk, kurczak), wątroba, orzeszki ziemne.

  • Witamina B4 (cholina) uczestniczy w powstawaniu neuroprzekaźnika acetylocholiny, który odpowiada za właściwy przebieg procesów trawienia i prawidłową regenerację.

W czym jest witamina B4 - żółtko, kiełki pszenicy, podroby, mięso.

  • Witamina B5 (kwas pantotenowy) odgrywa ważną rolę w procesach metabolicznych, uczestniczy w syntezie hormonów, cholesterolu i hemoglobiny. Wpływa na regenerację komórek skóry i błon śluzowych.

W czym jest witamina B5 - mięso, ryby, jaja, drożdże, nasiona roślin strączkowych, produkty zbożowe.

  • Witamina B6 (pirydoksyna) odgrywa ważną rolę we właściwym funkcjonowaniu układu sercowo-naczyniowego. Wpływa na prawidłową pracę mięśnia sercowego, kurczliwość mięśni i uczestniczy w regulacji ciśnienia tętniczego krwi. Dodatkowo odpowiada za metabolizm żelaza. Wspiera działanie układu immunologicznego, gdyż bierze udział w tworzeniu przeciwciał.

W czym jest witamina B6 - ryby (łosoś, pstrąg tęczowy, makrela), mięso, podroby, nasiona roślin strączkowych, orzechy, imbir, czosnek, produkty zbożowe.

  • Witamina B7 (biotyna) odpowiada za dobry stan skóry, włosów i paznokci. Reguluje przemiany glukozy w wątrobie i dzięki temu wpływa na prawidłowy poziom cukru we krwi.

W czym jest witamina B7 - mięso, ryby, jaja, sery, drożdże, większość warzyw.

  • Witamina B8 (inozytol) oddziałuje na pracę mózgu i wpływa na dobry nastrój. Poprawia pracę wątroby i właściwe oczyszczanie organizmu z toksyn.

W czym jest witamina B8 - jaja, fasola, kiełki, produkty zbożowe, świeże warzywa i owoce, głównie cytrusowe.

  • Witamina B9 (kwas foliowy) odpowiada za prawidłowy przebieg ciąży, warunkuje optymalny podział komórek, zapobiega powstawaniu wad cewy nerwowej i innych wad wrodzonych. Przeciwdziała powstawaniu niedokrwistości i uczestniczy w przemianach homocysteiny.

W czym jest witamina B9 - zielone warzywa, nasiona roślin strączkowych, jaja, wątroba.

  • Witamina B12 (kobalamina) uczestniczy w procesach krwiotwórczych, odpowiada za powstawanie erytrocytów oraz bierze udział w przemianach białek, tłuszczów i węglowodanów.

W czym jest witamina B12 - ryby, mięso, podroby, nabiał, jaja.

Komentarze