Własny biznes okiem kobiet

Praca

Własny biznes okiem kobietyMężczyzna pracuje, a kobieta opiekuje się domem i dziećmi: taki podział ról sprawdzał się przez wiele pokoleń, ale w końcu panie powiedziały: dość.

Poskutkowało to zarówno zmianami w podziale obowiązków między małżonkami, jak i nowymi rolami, nabywanymi przez kobiety. Panie nie zrezygnowały jednak z roli matek, umiejętnie łącząc je w obowiązkami żony i pracownicy.

Bycie pracownikiem etatowym po pewnym czasie przestało jednak przedstawicielkom płci pięknej wystarczać. Chciały więcej, a mianowicie: chciały być szefami, a dokładniej szefowymi. Jeszcze kilka lat temu prowadzenie firmy przez kobietę było uznawane za coś nowego, niecodziennego. Dziś coraz częściej możemy spotkać przedstawicielki płci pięknej na stanowiskach kierowniczych. Co więcej: panie chętnie porzucają pracę na etacie dla spełnienia marzeń o własnym biznesie.

Co kieruje kobietami, decydującymi się na założenie firmy?

Przede wszystkim jest to chęć uzyskania poczucia niezależności, większa samodzielność oraz sprawdzenie się w nowej roli. Dla wielu kobiet posiadanie swojej firmy jest także spełnieniem marzeń o własnym biznesie.

Dlaczego panie tak dobrze sprawdzają się w roli szefowych?

Ich mocną stroną jest przede wszystkim nieco inne podejście do prowadzenia działalności. Podczas gdy panowie bardziej nastawieni są pomnażanie zysków, kobiety widzą w takiej firmie szansę na rozwój własny oraz umożliwienie go innym osobom. Przekłada się to również na nieco inne branże, w jakich panie zakładają swoje firmy. Mężczyźni stawiają na handel oraz produkcję. Kobiety szukają w trochę odmiennych dziedzinach.

Bardzo chętnie stawiają na to, co innowacyjne, na to, czego jeszcze nie było. Modne i popularne są firmy, związane z byciem mamą. Kobiety chętnie zakładają żłobki, przedszkola, punkty przedszkolne czy kluby dziecięce. Chętnie zakładane są kawiarnie, w których mamy mogą zrelaksować się przy dobrej kawie, podczas gdy ich dziećmi zajmą się wykwalifikowane opiekunki. Co ciekawe, zapotrzebowanie na tego typu usługi obserwujemy zarówno w małych, jak i dużych miastach.

Kobiety chętnie decydują się również na prowadzenie firm, związanych z modą, takich jak sklepy odzieżowe, sklepu z odzieżą używaną, butiki z dodatkami czy punkty z biżuterią. Mogą być to zarówno firmy, powstałe na zasadzie franczyzy, jak również punkty, w których panie sprzedają produkty samodzielnego wyrobu. Wiele kobiet pasjonuje się bowiem projektowaniem i szyciem odzieży oraz wykonywaniem biżuterii artystycznej.

Czy właścicielki tego typu firm znajdują klientki?

Okazuje się, że jak najbardziej, ponieważ coraz więcej osób rezygnuje z tego, co oferują sieciówki na rzecz ubrań i dodatków unikatowych. Kolejną branżą, w jakiej doskonale czują się kobiety jest branża gastronomiczna. Panie są znakomitymi właścicielami restauracji, barów, klubów muzycznych oraz kawiarni. Ich wyczucie smaku i estetyki sprawia, że każdy lokal zachęca klientów zarówno bogatym menu, jak i ciekawym, modnym wystrojem. Kolejna branża, w jakiej kobiety z chęcią zakładają firmy jest branża kosmetyczna.

Panie interesują się urodą i dbaniem o siebie, co czyni je znakomitymi szefowymi w przedsiębiorstwach, zajmujących się zarówno produkcją, jak i dystrybucją kosmetyków. Kolejnymi formami biznesu, prowadzonymi przez przedstawicielki płci pięknej mogą być: pracownie psychologiczne, agencje doradztwa personalnego czy agencje pracy tymczasowej. Kobiety z chęcią inwestują również w pomysły nowatorskie, takie jak firmy, zajmujące się organizacją ślubów, szkoły nauki jazdy dla kobiet, szkoły tańca, centra fitness czy salony piękności.

Czy mężczyźni powinni się bać konkurencji w biznesie w postaci swoich ambitnych dziewczyn i żon?

Na razie nic na to nie wskazuje, ponieważ zarówno panie jak i panowie poruszają się w nieco innych branżach i stosują odmienne sposoby prowadzenia własnej firmy. Skutkuje to większą różnorodnością na rynku i przyczynia się do poprawienia oferty, adresowanej zarówno do kobiet, jak i do mężczyzn. Są bowiem panie, które o wiele chętniej zapiszą się na kurs prawa jady, gdy mają gwarancję, że ich instruktorem będzie kobieta. Inne z kolei wolą, gdy ich trenerka fitness czy fryzjerka jest tej samej płci.

Komentarze