Woda - samo zdrowie

Kropla wodyPowszechnie wiadomo, że bez jedzenia organizm jest w stanie przeżyć wiele dni, a nawet tygodni. Jednak bez wody - tylko trzy dni, gdyż woda jest głównym składnikiem naszego organizmu. Ciało człowieka w 60-70% składa się z wody, a mięśnie i mózg zawierają jej aż 75%.

Jednak z wiekiem ilość wody w tkankach niestety maleje, w związku z tym skóra staje się wiotka, mięśnie słabną, pogłębiają się zmarszczki. Niestety nasz organizm nie potrafi magazynować dużych zapasów wody.

Jeśli nie dostarczymy organizmowi odpowiedniej ilości płynów, może dojść do odwodnienia, spadku energii, problemów z trawieniem, wysuszenia skóry, a nawet złej pracy mózgu. Dlatego też warto pamiętać, że picie odpowiednich ilości wody zmniejsza ryzyko zachorowań, m. in. na Alzheimera i Parkinsona. W upalne dni powinniśmy wypić ok. 3 litrów napojów, gdyż codziennie właśnie mniej więcej tyle tracimy, a w lecie oraz podczas intensywnego wysiłku o wiele więcej.

Dlatego też, aby poprawić kondycję, samopoczucie powinniśmy pić napoje zawierające witaminy i sole mineralne. Przy wysiłku powinniśmy pić napoje izotoniczne, które pomagają uzupełnić niedobór sodu, potasu, chloru czy magnezu. Poza tym zawierają witaminy i węglowodany, które szybko wchłaniają się i dodają energii. Jednak to właśnie woda wysoko zmineralizowana najlepiej zaspokoi nasze pragnienie i jednocześnie dostarczy organizmowi cennych składników. Woda niegazowana najlepiej gasi pragnienie, jednak gazowana doskonale orzeźwia, hamuje rozwój bakterii. Nie każdy jednak może ją pić. Osoby cierpiące na nadkwasotę, chorobę wrzodową żołądka lub mające problem z gardłem lub krtanią powinny jej unikać.

Są osoby, które twierdzą, że najlepsza jest kranówka. Należy jednak być w tej kwestii ostrożnym. Woda, gdy opuszcza przedsiębiorstwo uzdatniania wody jest oczywiście w miarę czysta. Niestety w rurach, którymi jest doprowadzana do naszych domów, może się czaić dużo substancji szkodliwych. Trzeba wówczas zainstalować filtr węglowy, który będzie usuwał chlor i niektóre inne szkodliwe związki. Należy zwrócić uwagę na odpowiednie zamontowanie filtra, gdyż filtr z odwróconą osmozą usunie z wody wszystkie związki, nawet te wartościowe. Picie wody to nie lada sztuka. Wypicie duszkiem całej szklanki, nie nawodni organizmu. Pijąc małymi łyczkami, organizm na dłużej ją zatrzyma i będzie mógł z niej korzystać w razie potrzeby.

Najlepiej rozpocząć dzień od szklanki wody, a potem w ciągu dnia pić regularnie po szklance. Korzystne jest picie wody przed jedzeniem, gdyż wypełniamy żołądek, oszukujemy w ten sposób głód. Ważna jest także temperatura wody. Należy pamiętać, aby ciepłych posiłków nie popijać lodowatą wodą, bo łatwo wtedy o skurcz jelit.

Wody mineralne

Wody ze względu na stopień zmineralizowania dzielimy na:

  • nisko zmineralizowane czyli takie, które zawierają 500mg składników mineralnych w litrze i mogą ją pić;
  • średnio zmineralizowane zawierające od 500-1500mg składników mineralnych w litrze i ta jest doskonała na upały;
  • wysoko zmineralizowana, która ma ponad 1500mg składników w litrze i te zaleca się osobom uprawiającym sporty.

Poza tym są wyróżniamy wody:

  • źródlane - nie zawierają wielu minerałów,
  • mineralne - zawierają powyżej 1000mg minerałów w litrze,
  • lecznicze - pomagające w schorzeniach, ich spożywanie najlepiej jednak skonsultować z lekarzem,
  • stołowe - mieszanka wody mineralnej i źródlanej wzbogacona mikroelementami.

Bardzo ważne jest, aby czytać informacje na butelce. Dowiemy się jaka jest zawartość minerałów: najzdrowsze są wody, które zawierają ich powyżej 1000mg w litrze. Poza tym należy zwrócić również uwagę na zawartość magnezu (powyżej 50mg/l), wapnia (powyżej 150mg/l), siarczanów (powyżej 250mg/l) oraz wodorowęglanów (powyżej 600mg/l).

Faktem jest, że wody mineralne, lecznicze i źródlane nie dostarczają kalorii. Jednak wody smakowe, tak lubiane przez wiele osób, jak najbardziej. Dlatego osoby dbające o linie powinny wybierać wody o naturalnej postaci. Dzieciom już od najmłodszych lat powinno się podawać wodę. Doskonale gasi pragnienie i orzeźwia, a przy tym nie wpływa na jego apetyt. Zaleca się picie wody butelkowanej nisko zmineralizowanej, niskosodowej z zawartością sodu do 20mg/l i bez gazu. Wody te przechodzą specjalne badania i posiadają atest Państwowego Zakładu Higieny oraz rekomendację Instytutu Matki i Dziecka lub Centrum Zdrowia Dziecka. Najlepiej jak już niemowlęta przyzwyczaimy do picia wody, zanim posmakuje innych napojów czy soków. To nie tylko wyjdzie na zdrowie, ale także będzie miało pływ na nasze finanse, gdyż woda jest powszechnie dostępna i tania.

Ocena: 5.0