Zdrowe odżywianie - Od czego zacząć?

Zdrowe odżywianieZdrowe odżywianie to klucz do dobrego samopoczucia i smukłej sylwetki. Dla każdego oznacza to jednak coś nieco innego, dopasowanego do indywidualnych potrzeb organizmu i stylu życia. Istnieje jednak kilka zasad, których powinien przestrzegać każdy, kto chce zadbać o zdrowe odżywianie. Od czego warto więc zacząć?

1. Regularne posiłki

Nie musi to być książkowe pięć posiłków dziennie, choć taki rozkład dań wydaje się najbardziej optymalny. Jeśli jednak jemy bardziej obfite potrawy, wystarczające powinny okazać się 3 regularnie spożywane posiłki każdego dnia: śniadanie do godziny po przebudzeniu, obiad w okresie największej aktywności oraz kolacja na około 2-3 godziny przed snem. Dzięki takiemu planowi odżywiania, organizm nauczy się prawidłowo wykorzystywać energię, co wpłynie korzystnie na samopoczucie, koncentrację oraz metabolizm. Pozwoli także zadbać o utrzymanie właściwej masy ciała.

2. Nieprzetworzona żywość

Najlepsze dla naszego organizmu są podstawowe produkty spożywcze, jak najmniej przetworzone. Z diety należy wykreślić więc fast food, wszelkiego typu dania gotowe i artykuły z bardzo długą listą obco brzmiących składników. Sztuczne dodatki, takie jak barwniki, konserwanty czy wzmacniacze smaku obciążają narządy wewnętrzne (zwłaszcza wątrobę i nerki), które muszą stale filtrować i wydalać substancje chemiczne trafiające do wnętrza organizmu wraz z pożywieniem. Im bardziej przetworzona żywność, im dalsza od swojej naturalnej postaci, tym gorzej dla naszego zdrowia. Wysoko przetworzone jedzenie to także źródło toksyn, które utrudniają proces odchudzania, sprzyjają powstawaniu nieestetycznego cellulitu i przyspieszają proces starzenia się.

3. Warzywa i owoce

Wbrew wielu przekonaniom nie stawiamy tych produktów na tej samej pozycji w diecie. Warzywa możemy jeść właściwie bez ograniczeń - powinny one stanowić wręcz podstawę codziennego odżywiania, bowiem są doskonałym źródłem witamin i minerałów. Tymczasem owoce, jako źródło cukrów, które w nadmiarze mogą powodować tycie, należy ograniczyć do dwóch porcji dziennie (maksymalnie 300 g/dzień). Oczywiście, owoce dostarczają także witamin, minerałów i błonnika, jednak nie stanowią tak "bezkarnej" przekąski, jak warzywa.

4. Nawodnienie

Wiele osób sięga po szklankę wody dopiero wtedy, kiedy czuje pragnienie i suchość w ustach. Tymczasem są to już objawy odwodnienia, na które nie powinniśmy pozwalać. Woda to substancja niezbędna do prawidłowego przebiegu wielu funkcji biologicznych. Bez niej niemożliwa jest między innymi prawidłowa przemiana materii. Najlepiej pić w ciągu dnia przede wszystkim wodę mineralną. Soki czy słodkie napoje powinny zostać ograniczone. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby źródłem płynów w diecie była także kawa i herbata, jednak w przypadku tej ostatniej warto wybierać przede wszystkim warianty ziołowe, herbatę zieloną i czerwoną.

5. Komponowanie produktów na talerzu

Zdrowa dieta to dieta zbilansowana. Oznacza to, że nie wyłączamy z niej żadnych grup produktów, lecz ograniczamy jedne na korzyść drugich. W każdym posiłku powinno znaleźć się źródło białka, źródło węglowodanów i źródło tłuszczów. Poza tym, codzienny jadłospis musi pokrywać także zapotrzebowanie organizmu na mikro- i makroskładniki, dlatego komponowanie talerza warto zacząć od warzyw, najlepiej sezonowych. Jako węglowodany, źródło energii i błonnika pokarmowego, dobrze sprawdzą produkty zbożowe pełnoziarniste, takie jak ciemny makaron, kasze, ryż brązowy. Białka dostarczy nam mięso (najlepiej drobiowe, ale także wołowe, chude wieprzowe) oraz mleko i produkty mleczne. Nie wolno zapominać również o rybach, zwłaszcza tych tłustych oraz olejach roślinnych, będących źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Wszystkie zasady zdrowego odżywiania w ramach jednej diety pudełkowej

Zasad zdrowego odżywiania najłatwiej jest przestrzegać na diecie pudełkowej, która stanowi plan żywieniowy "rozbity" na określoną ilość posiłków w ciągu dnia. Mieszkańcy Lublina mogą zapoznać się z ofertą takiego cateringu pod adresem https://heroes-diet.pl/dieta-pudelkowa/lublin. Wystarczy wybrać odpowiedni jadłospis i kaloryczność, a następnie zamówić dowóz pod wskazany adres. Odpowiednio zbilansowane i niskoprzetworzone posiłki otrzymamy wtedy codziennie pod same drzwi.

Komentarze

Judyta
Super wpis, ja przeszłam na dietę wegetariańską i teraz praktycznie jem same warzywa, ale polecam też dietę fleksi dla tych, którzy jeszcze nie umieją się przestawić
https://justnature.pl/dieta-fleksitarianska-fleksitarianizm-czyli-dietetyczny-kompromis/