Zdrowy styl życia - jak żyć zdrowo?

Zdrowy styl życiaZdrowy styl życia to obecnie bardzo modny temat: życie zdrowo jest trendy i wszyscy dążą do tego, by w dobie komputerów i konserwantów za wszelką cenę żyć zdrowo. Dobrze, zdrowo, czyli jak? Czy to oznacza samodzielne uprawianie ogrodu oraz pranie odzieży w szarym mydle, jednym słowem życie jak za czasów naszych babć? Poniżej ciekawe porady, pozwalające zmienić styl życia na zdrowszy - zdrowie należy rozumieć zarówno jako fizyczne ale i psychiczne.

Wprowadź zdrową i zbilansowaną dietę

Właściwe, prawidłowe odżywianie to zwykle pierwsze przykazanie w dekalogu zdrowego stylu życia. Aby czuć się dobrze, powinniśmy jeść mądrze i rozsądnie dobierać zarówno ilość, jak i skład posiłków. Najlepiej, gdybyśmy spożywali przynajmniej 5 posiłków dziennie w odstępie co około 3 godziny każdy.

Nie zapominajmy o śniadaniu, to najistotniejszy posiłek w ciągu dnia. Powinien być on dostosowany do naszego trybu życia: osoby pracujące fizycznie powinny zjeść pożywne i sycące śniadanie, zaś ci, którzy pracują umysłowo, mogą pozwolić sobie na coś lżejszego. Kolejnym posiłkiem powinna być lekka przekąska w pracy lub szkole. Może być to kanapka, jogurt lub owoc. Kolejnym posiłkiem jest obiad, starajmy się aby był zbilansowany ale i zróżnicowany. W miesiącach letnich sięgajmy po lekkie posiłki, jedzmy młode ziemniaki, białe mięso i surówki.

Z kolei zimą gotujmy więcej zup, jedzmy czerwone mięso, stawiajmy na dziczyznę, również dania jednogarnkowe. Czwartym posiłkiem może być deser lub lekka przekąska. Możemy zjeść jogurt, przyrządzić galaretkę owocowa, zjeść kawałek ciasta lub latem: porcję lodów. Z kolei kolacja powinna być zjadana nie później niż 2 godziny przed snem ani ułatwić zasypianie i przyczynić się do spokojnego, relaksującego snu.

Wiosną i latem jedzmy na kolację coś lżejszego, np. kanapki z twarożkiem, sałatkę. Zimą możemy postawić na kolację na ciepło i zjeść kiełbaski, jajecznicę czy usmażyć naleśniki i zjeść je ze smaczną konfiturą. Pamiętajmy, że tłuszcze w diecie nie są złe, a nawet potrzebne ale istotne jest jak i do czego je używać. Przyprawy również są dozwolone ale zamiast ogromnych ilości soli, starajmy się eksperymentować. Wybieramy różne przyprawy, próbujmy nowych smaków. Nie odmawiajmy sobie również rygorystycznie słodyczy i fast foodów, drobne grzeszki są dozwolone pod warunkiem, że nie popełniamy ich zbyt często. Pamiętajmy o odpowiednim nawodnieniu, pijmy przynajmniej 2 litry płynów dziennie, w tym wody oraz soków, najlepiej świeżo wyciskanych.

Dbaj o sen i odpoczynek

W zdrowym trybie życia niezmiernie istotny jest zdrowy sen, czyli odpoczynek nocny, który trwa przynajmniej 7 godzin w godzinach od około 23.00 do 6.00. W tym czasie, a zwłaszcza na początku nocy śpimy najlepiej, a sen jest wtedy najbardziej efektywny. Jeśli zdarzy się nam zarwać noc nic się oczywiście nie stanie ale nie powinno wejść nam to w nawyk. Zadbajmy również o to, aby przed snem znaleźć chwilę na relaks, nie kłaść się spać w pośpiechu. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest spokojna rozmowa przed snem, posłuchanie muzyki czy przeczytanie ciekawej książki. Zrezygnujmy z gier komputerowych oraz wysyłania SMS-ów, takie aktywności pobudzają. Pamiętajmy także o odpoczynku w ciągu dnia, znajdujmy przynajmniej 15-20 minut na relaks i odpoczynek, zwłaszcza po pracy.

Postaw na aktywność fizyczną

Zdrowy tryb życia to także aktywność fizyczna, zwłaszcza sport ale nie tylko. jeśli czas wolny nam na to pozwala, zdecydujmy się na uprawiania jakiejś dyscypliny sportowej. Nie musi to być nic skomplikowanego, wystarczy wypad na rower, rolki czy jogging. Bardziej leniwym wystarczy spacer, na przykład z psem. Możemy również postawić na codzienność aktywność w postaci spaceru do pracy, a w dni wolne wybierajmy sport, na przykład tenis czy jazdę konną. Warto zapisać się na basen, fitness, kurs tańca czy zumbę, pozwoli nam to na ruch również w razie niepogody. Możemy także zainwestować w sprzęt do ćwiczeń w domu. Doskonale sprawdzi się orbitrek, ciężarki oraz mata do ćwiczeń. Warto zaprosić koleżanki: ćwiczenia będą jeszcze przyjemniejsze.

Dbaj o pozytywne nastawienie psychiczne do życia

Poza zdrowym odżywaniem, odpowiednią ilością snu i uprawianiem sport niezwykle istotne jest nasze nastawienie do życia. Aby być zdrowym warto myśleć pozytywnie, nie przejmować się niepowodzeniami oraz otwarcie patrzeć w przyszłość. Nasza odwaga i ciekawość świata sprawi, że będziemy bardziej zaradni życiowo, co z kolei przyczyni się do zwiększenia naszej samooceny. Traktowanie nowych wyzwań jako szansy powoduje, że znacznie lepiej sobie z nimi radzimy, co także wzmacnia naszą pewność siebie i przekłada się na jeszcze większą aktywność w działaniu.

Opanuj stres

Co najbardziej szkodzi naszemu zdrowiu i to nie tylko psychicznemu? Oczywiście stres, który niestety dziś jest wszechobecny ale nie zawsze musi być zły. Naszym zadaniem dla zdrowia jest nauka pozbywania się negatywnego w skutkach stresu, jest to tak zwany stres destruktywny, dystres. Jego rolą jest osłabianie naszej aktywności, powodowanie lęku oraz napięcia. Aby go zwalczyć należy nauczyć się przekształcać do w stres mobilizujący, tak zwany eustres. Dzięki temu rodzajowi napięcia, każde nowe wyzwanie jest dla nas jeszcze bardziej motywujące, a zamiast lęku czujemy przyjemne podniecenie, płynące z nowego wyzwania. Warto również postawić na naukę technik radzenia sobie ze stresem oraz technik relaksacyjnych. Pomoce okazują się techniki oddechowe, wizualizacja oraz medytacja.

Żyj w zgodzie z porami roku

Aby zachować zdrowie fizyczne i psychiczne pamiętaj o tym, aby żyć zgodnie z tym, co niosą kolejne pory roku. Istotne jest aby dopasowywać swój styl życia do konkretnego czasu. Wiosną i latem dni są dłuższe, starajmy się więc wstawać wcześniej i dłużej być aktywni. Jeśli to możliwe, spędzajmy jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu, uzupełniając witaminę D, której po zimie z pewnością mamy niedobory. Odżywiajmy się zdrowo, jedzmy sezonowe produkty, w tym warzywa i owoce. Jeśli to możliwe, posiejmy swoje warzywa, choćby w doniczce na balkonie. Patrzenie na rosnące roślinki poprawi nasze samopoczucie.

Z kolei w okresie jesienno-zimowym mamy nieco mniej energii (głównie z powodu zmniejszonej dawki witaminy D i braku słońca), więc powinniśmy ją nieco inaczej pożytkować. Dni są krótsze, więc starajmy się być aktywni w czasie, gdy na dworze jest jasno. Jeśli to możliwe, nie planujmy wyczerpujących aktywności na zimowe wieczory, np. uprawiania sportu czy sprzątania: gdy zrobi się ciemno, możemy zrobić się senni. Trening możemy przełożyć na godziny przedpołudniowe lub weekend. Jeśli praca nie pozwala nam na takie zmiany, starajmy się regularnie wysypiać oraz przyjmujmy witaminę D jako suplement. Nie zapominajmy o zdrowej diecie: spożywajmy cytrusy (są źródłem witaminy C) oraz sezonowe warzywa (ziemniaki, marchew, buraki). Warto korzystać także z mrożonych owoców i warzyw. Zimą nie odmawiajmy sobie spacerów. Są bardzo zdrowe, zwłaszcza, jeśli na dworze trzyma mróz.

Dbaj o siebie i swoje zdrowie

Pamiętaj o tym, aby dbać o siebie: przyjmować witaminy, suplementy, używać dedykowanych swojej skórze i włosom kosmetyków. Dbajmy o skórę tak, jak tego potrzebuje, inaczej latem i inaczej zimą. Wiosną i latem nakładajmy kremy nawilżające, od upałów skóra może być przesuszona. odpowiednie nawodnienie doda jej zdrowego blasku. Nie zapominajmy też o kremach z odpowiednim filtrem! Unikniemy w ten sposób bolesnych i bardzo niezdrowych dla naszej skóry poparzeń słonecznych. Z kolei jesienią i zimą, w chłodne, wietrzne i mroźne dni pamiętajmy o kremach dedykowanych skórze wrażliwej oraz specjalnych kosmetyków zimowych. Ich zadaniem jest nawilżenie oraz natłuszczenie skóry oraz ochrona przed szkodliwym działaniem wiatru i zimna. Stosujmy także pomadki ochronne do ust, uczmy tego nasze dzieci i partnerów.

Co pewien czas zróbmy sobie odżywczy peeling, nakładajmy maseczki i odżywki dla utrzymania swojej skóry i włosów w doskonałe kondycji. Pamiętajmy także o paznokciach: jeśli nie mamy czasu i umiejętności dla zapewnienia im odpowiedniej pielęgnacji, wybierzmy się do kosmetyczki, która zadba o to, by były piękne. Dbajmy też o dłonie, używając nawilżających i odżywczych kremów oraz specjalnych rękawiczek.

W szale zdrowego odżywiania i dbania o siebie nie zapominajmy o swoim zdrowiu fizycznym oraz sygnałach, jakie wysyła nam nasze ciało. Reagujmy na nie, a w razie wątpliwości, umawiajmy się na wizyty specjalistyczne. Nie zaniedbujmy regularnych badań profilaktycznych, szczególnie, jeśli jesteśmy w grupie ryzyka, np. chorób nowotworowych, które występowały w naszej rodzinie. Panie po ukończeniu 45 roku życia powinny regularnie wykonywać badanie cytologiczne oraz mammografię. Panowie z kolei nie powinni zaniedbywać kontrolnych badan gruczołu krokowego, czyli prostaty. Badajmy się także wtedy, gdy ktoś z najbliższych chorował na cukrzycę, nadciśnienie, jaskrę czy miał problemy hormonalne.

Otaczaj się ludźmi

Człowiek jest istota społeczną, co oznacza, że dla pełni szczęścia powinien przebywać wśród ludzki, żyć z ludźmi i dla nich. Mity o chęci byciu singlem są niestety wyssane z palca, gdyż przeznaczeniem ludzkim jest życie w społeczności, w grupie. Aby więc zachować zdrowie i samopoczucie, pamiętajmy, by otaczać się pozytywnymi i życzliwymi nam ludźmi. Samotność przytłacza, przywodzi na myśl pesymistyczne poglądy i nie skłania do aktywności. Owszem, samotność bywa twórcza i skłania do refleksji ale na dłuższa metę może prowadzić do depresyjnych nastrojów. Towarzystwo ludzi z kolei działa na nas jak leczniczy balsam, pozwala na wygadanie się, wymianę doświadczeń oraz daje możliwość spędzania czasu razem. Możemy oczywiście spotykać się z tyloma i takimi osobami, jakimi chcemy, na przykład wyjść na kawę z przyjaciółką lub wyjść na kręgle z całą paczką znajomych. Przyjaciół możemy też zaprosić do siebie lub wyjechać w nieznane.

Uprawiaj seks: to zdrowe!

Nie da się ukryć: miłość uskrzydla i uzdrawia, sprawia, że czujemy się doskonale i mamy energię do działania. Kiedy jesteśmy zakochani, wydzielają się hormony szczęścia, które poprawiają nasz nastrój i podnoszą samoocenę. podobnie działa… seks. Uprawianie miłości fizycznej nie tylko zbliża i jest przyjemne ale pozytywnie wpływa na nasze zdrowie. Udowodniono, że seks wspomaga leczenie przeziębienia, poprzez zwiększanie ilości przeciwciał, odpowiedzialnych za zwalczanie wirusów chorobowych. Seks ma też zbawienny wpływ na serce, trzy orgazmy tygodniowo zmniejszają ryzyko zawału i udaru nawet o 50%! Ponadto, udany seks obniża ciśnienie krwi i łagodzi skutki stresu. Miłość fizyczna doskonałe sprawdza się przy łagodzeniu bólu, w tym dolegliwości miesiączkowych oraz migreny. Seks poprawia też ukrwienie, dzięki niemu cera staje się gładsza, a skóra bardziej jędrna. Jaki z tego płynie wniosek? Seks to zdrowie, a jeśli jeszcze możemy się nim cieszyć z ukochaną osobą: radość jest jeszcze większa.

Spełniaj swoje marzenia

Dla naszego zdrowia niezwykle istotne jest nasze samopoczucie oraz… plany na przyszłość i spełnianie marzeń. Każdy z nas ma jakieś pragnienie, cele, do spełnienia których dąży. Spełniając swoje marzenia czujemy się doskonale, produkują się hormony szczęścia, dotlenia się cały organizm. Samorealizacja niesie za sobą również pozytywne skutki psychologiczne: poprawia nastrój, zwiększa pewność siebie oraz stymuluje jeszcze większa aktywność, napędzając w ten sposób koło sukcesu.

Jak widzimy, sposobów na zdrowe życie jest wiele. Dziś jednak zdrowe życie to mądre i rozsądne podejmowanie decyzji na temat tego, co jemy, jak myślimy i jak się zachowujemy. To dokonywanie świadomych wyborów z wielu możliwości, jakimi nasypuje nas współczesny świat.

Ocena: 5.0

Komentarze