Znaczenie pestek i nasion w codziennej diecie

PestkiPestki i nasiona to produkty o tak niewielkich rozmiarach, że zdarza się nam traktować je tylko jako dodatek dekoracyjny do fit posiłków. Jednak tak naprawdę skrywają w sobie wiele cennych składników!

Ponadto ich wybór jest dość duży. W związku z tym każdy powinien znaleźć wśród nich swój ulubiony produkt również pod kątem smakowym.

Pestki dyni - dobry sposób na wzmocnienie odporności

Pestki dyni mogą być nie tylko cennym dodatkiem do fit posiłków, ale i zdrową przekąską. Jeśli mamy problem z podjadaniem warto o tym pomyśleć. Zamiast sięgać po wysokokaloryczne batony, czekoladki czy krakersy możemy podjadać pestki dyni. Jest to także świetna alternatywa dla osób, które rzuciły palenie i szukają sposobu na to by zająć czymś ręce. Pestki dyni to bogate źródło cynku. Jest to pierwiastek niezbędny do funkcjonowania ponad trzystu enzymów! W związku z tym jego niedobór może zaburzać przebieg wielu reakcji jakie zachodzą w naszym organizmie. Ponadto jest niezbędny do właściwego funkcjonowania układu immunologicznego. Dlatego warto jeść pestki dyni w sezonie jesienno-zimowym by skutecznie walczyć z przeziębieniem. Spożywanie pestek dyni może pomóc nam w osiągnięciu dobrej odporności również ze względu na obecność witaminy C oraz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Oprócz składników do walki z przeziębieniem w pestkach dyni znajdziemy również magnez oraz witaminy z grupy B.

Dynia - pestki

Nasiona słonecznika - do walki ze stresem

Nasiona słonecznika to dodatek do fit posiłków, który może skutecznie pomóc nam w walce ze stresem. Wszystko za sprawą wysokiej zawartości magnezu – pierwiastka, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego oraz zwiększa odporność na stres. W 100 g nasion słonecznika znajduje się aż 359 mg tego cennego składnika! Oprócz tego ziarna słonecznika wzbogacają fit posiłki w witaminę E, witaminy z grupy B, potas oraz żelazo. Dzięki temu:

  • korzystnie wpływają na wygląd skóry
  • opóźniają procesy starzenia się
  • pomagają w walce z wolnymi rodnikami
  • wspomagają funkcjonowanie układu nerwowego
  • dbają o prawidłowe funkcjonowanie gospodarki wodno-elektrolitowej
  • chronią nas przed niedokrwistością z niedoboru żelaza

Patrząc na to, jak wiele zalet posiadają nasiona słonecznika nie ma wątpliwości, że warto włączyć je do naszej codziennej diety.

Nasiona sezamu - źródło cennych kwasów tłuszczowych

Sezam to jedna z najstarszych roślin oleistych uprawianych przez człowieka. Choć obecność ziaren sezamu jest charakterystyczna dla kuchni azjatyckiej to i my coraz częściej korzystamy z jego wartości odżywczych. Jest to jednak produkt wysokokaloryczny ze względu na wysoką zawartość tłuszczu. Dlatego z jego cennych właściwości należy korzystać z umiarem. Warto dodać, że ziarna sezamu to źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych, które mają korzystny wpływ na nasze zdrowie. Oprócz tego sezam to bogate źródło błonnika pokarmowego, witamin z grupy B, witaminy E, magnezu, fosforu, cynku i miedzi. Na uwagę zasługuje również duża ilość wapnia i żelaza co sprawia, że produkt ten często pojawia się w diecie wegańskiej.

Siemię lniane - źródło błonnika pokarmowego

Siemię lniane to niewielkie ziarna lnu pospolitego, które zaliczane są do grona "superfoods". Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ kryją w sobie wiele cennych składników. Przede wszystkim są to wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 oraz błonnik pokarmowy. Pierwszy z wymienionych składników działa przeciwzapalnie, korzystnie wpływa na koncentrację i pamięć, zapobiega stanom depresyjnym, a także zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby układu sercowo-naczyniowego i nowotwory. Natomiast drugi – błonnik pokarmowy zapewnia sprawną pracę jelit, obniża ryzyko zachorowania na nowotwór jelita grubego, korzystnie wpływa na profil lipidowy, a także pomaga utrzymać szczupłą sylwetkę. W związku z tym jest to cenny dodatek dla osób, którym zależy na zrzuceniu nadmiernych kilogramów.

Jako redakcja jakiepudełko po więcej informacji na temat żywienia zapraszamy na https://jakiepudelko.pl/blog

Ocena: 5.0