Karty Grabowskiego - karty matematyczne dla dzieci: nowoczesna metoda nauki matematyki

Karty GrabowskiegoMatematyka zwana jest królową nauk ale może sprawiać trudności jako przedmiot w szkole z uwagi na różnorodność działań oraz pojęć. Jak sprawić, by nauka matematyki była przyjemna i nie kojarzyła się z przykrym obowiązkiem? Doskonałym rozwiązaniem są Karty Matematyczne Grabowskiego, prosty ale jednocześnie innowacyjny sposób na naukę matematyki,  stymulowanie logicznego myślenia oraz wspieranie rozwoju społecznego, w tym nauki współpracy, wygrywania i przegrywania.

Kilka słów o pomysłodawcy Kart Grabowskiego

Innowacyjne karty do nauki matematyki wymyślił pan Andrzej Grabowski, nauczyciel matematyki oraz trener sportowy. Przygotowywał juniorów do mistrzostw w lekkiej atletyce. W pracy nauczyciela zawsze był zwolennikiem nauki poprzez zabawę, zwłaszcza, że nauczał w szkole podstawowej. Wpadł na pomysł stworzenia kart, które pomogą w opanowywaniu działań matematycznych. W trakcie opracowywania kart współpracował z profesor Edytą Gruszczyk-Kolczyńską, dr Małgorzatą Skurą oraz córką, Justyną Grabowską-Dybek. Tak powstały karty oraz podręczniki, które do dziś z powodzeniem wykorzystywane są w coraz większej liczbie szkół, placówek oraz… domów jako nowatorskie narzędzie do nauki matematyki.

Karty matematyczne Grabowskiego

Karty Grabowskiego - karty matematyczne dla dzieci

Karty Grabowskiego: Dodawanie i Odejmowanie

Pięknie zaprojektowane i estetycznie wykonane karty Dodawanie i Odejmowanie służą do nauki tych dwóch najprostszych działań matematycznych. Zestaw tworzy 58 dwustronnych kart z czterech kolorach (zielony, niebieski, czerwony, czarny) z wartościami liczbowymi od 0 do 10, 4 jokery w każdym kolorze oraz karty z liczbami od 11 do 20 (fioletowe). Do zestawu dołączone są kartoniki ze znakami matematycznymi: znak dodawanie, odejmowania, mnożenia, dzielenia, równości, mniejszości, większości oraz dwa nawiasy. Dodatkiem jest znak grafu. Do kart dołączony jest podręcznik z opisem 19 ciekawych gier dla dzieci od 6 lat. Znajdują się tam gry dla 2 i większej ilości graczy oraz kilka ciekawych zabaw dla 1 osoby.

Karty są niezwykle pomysłowo i ciekawie zaprojektowane. Na każdej z nich znajduje się duża cyfra, odpowiednia ilość kropek na szablonie kostki domina oraz odpowiednio zapełniona ilość kropeczek, graficznie prezentująca wartość karty. Taki zabieg ma na celu zaznajomienie dziecka z pojęciem liczby, czyli łączeniem w pary cyfry oraz faktycznej ilość jaką oznacza, np. cyfra 7 to siedem kropeczek.

Przykłady gier i zabaw:

Święty Mikołaj

To interesująca gra o ciekawej nazwie. Może w nią grać jedna lub więcej osób. Na stole leżą w stosie karty, a przed graczem znak większości lub/mniejszości. Gracz losuje kartę i musi podjąć decyzję: czy kolejna będzie mniejsza czy większa od tej? Wylosowaną kartę kładzie w odpowiednim miejscu. Jeśli następna karta dopełni nierówność, gracz zabiera karty. Wygrywa osoba, która zbierze najwięcej kart.

Poławiacze pereł

To doskonała gra na spostrzegawczość. Na stole leżą znaki dodawania (lub odejmowania) oraz równości. Gracz losuje 3 karty, jeśli uzupełni nimi równanie, zabiera karty. Jeśli nie, kolejny gracz losuje jedną kartę i stara się uzupełnić równanie. Gdy komuś się uda, zabiera karty Wygrywa ten, który ma nich najwięcej.

Jubiler

Ciekawa gra, ucząca dopełniania do 10 lub każdej innej liczby. Na stole leża karty (ich ilość zależy od wybranej kwoty, jeśli wybierzemy 10, niech będą to karty od 0 do 9 w planszy 5 na 8 kart), są odwrócone wartościami do dołu. Gracz losuje 2 karty i szuka sztabek złota, czyli pary kart, która da nam 10 (lub każdą inną, wybraną sumę). Wygrywa osoba, która zbierze najwięcej sztabek.

Kartami można również grać w domino oraz stosować ciekawe zabawy ruchowe, np. podskakiwanie na skakance tyle razy, ile pokazano na karcie. Z powodzeniem możemy również wymyślać własne gry i zabawy.

Karty Grabowskiego: Tabliczka Mnożenia

Nauka tabliczki mnożenia jest dla wielu dzieci niezwykle trudnym zadaniem. Rodzice z kolei obawiają się, że jeśli ich pociechy nie opanują tej umiejętności, nie poradzą sobie na dalszych etapach edukacji. Jest w tym sporo prawdy, gdyż tabliczka mnożenia obecna jest praktycznie na każdym etapie edukacji ale i w dorosłym życiu. Karty Grabowskiego ułatwią nam naukę i z pewności ją uatrakcyjnią.

Zestaw dedykowany jest dzieciom od lat 7, składa się ze 110 kart, czyli dwóch talii po 55 kart: czarnej talii z działaniami mnożenia oraz art. czerwonych z wynikami. Na nich zapisane są również w formie graficznej możliwości otrzymania konkretnego wyniku, na przykład na karcie z liczbą 24 narysowane są 3 rzędy po 8 kropeczek oraz 4 rzędy po 6 kropeczek. Na czarnych kartach także zapisane jest graficznie działanie. Pomaga to zrozumieć dziecku istotę procesu mnożenia. Co ciekawe, karty uczą także przemienności mnożenia, gdyż w talii znajdują się po dwie karty, prezentujące dokładnie to samo działanie ale inaczej zapisane, np. 2 razy 4 oraz 4 razy 2. Karty są przeznaczone do nauki i zabawy, opracowano 77 gier z ich wykorzystaniem ale z powodzeniem można wymyślać własne.

Przykłady gier i zabaw

Samuraj

Gracz odkrywa czarną kartę i podaje wynik. Musi zadecydować, czy kolejna karta będzie miała większą czy mniejszą wartość. Jeśli uda mu się odgadnąć, zgaduje dalej lub zabiera karty. Wygrywa osoba, która zdobędzie najwięcej kart.

Manewry

To ciekawa gra, służąca nie tylko nauce matematyki ale również stymulująca wyobraźnię i kreatywne myślenie. Na stole pomiędzy graczami rozkłada się linię z odwróconych czerwonych kart (wyniki), są one w tej grze jedynie pomocnicze. Mur składa się z 12 kart. Gracze losują po jednej karcie czarnej i decydują, gdzie ja ułożyć, tworząc drogę z kart wzdłuż muru od najmniejszej do największej. Wygrywa gracz, który jako pierwszy skończy swoje manewry pod murem.

Trzy życia

To ciekawa gra strategiczna. Każdy z graczy otrzymuje 3 karty czerwone, to trzy życia (ich wartości są nieistotne) oraz jedną kartę czarną, której nie pokazuje innym graczom. Następnie osoba, która ma najmniejsza kartę, straci życie. Gracze po kolei mogą wymieniać swoją kartę z graczem po lewej stronie lub też nie. Ostatnia osoba wymienia kartę ze stosem na stole. Gracze odsłaniają karty i jedna osoba traci życie. Wygrywa te, kto najdłużej będzie "żył". Doskonała gra zarówno do szkoły, jak i na pełne emocji rozgrywki w domu.

Tabliczka mnożenia to zestaw kart do wykorzystania w grach spokojnych ale i dynamicznych, grach strategicznych, logicznych, dla jednej lub większej ilości osób. Z ich pomocą układać można matematyczne pasjanse, gry sportowe oraz ciekawe gry na czas. Można urządzić teleturniej czy zawody w liczeniu.

Karty Grabowskiego: Gry Logiczne

Karty to nie tylko nauka matematyki ale również stymulowanie logicznego myślenia oraz rozumowania strategicznego. Moduł został bowiem wzbogacony o gry logiczne, czyli zestaw kart do ciekawych rozgrywek logicznych. W skład zestawu dedykowanego dzieciom od 6 lat wchodzą karty w trzech kolorach po 12 w każdym, dając razem 36 kart. Dodatkowo dołączone są 4 pionki do gry, patyczki w trzech kolorach raz kostka do gry. Piony i kostka służą do rozgrywania emocjonujących gier planszowych, a patyczki używane mogą być jako rekwizyty lub liczmany. W podręczniku, dołączonym do zestawu znajduje się opis 76 ciekawych gier, które możemy rozgrywać w szkole czy w domu. Doskonale sprawdzą się, gdy dzieci w czasie lekcji matematyki są już znudzone lub gdy na wakacjach pada deszcz i musimy zostać z pociechami w hotelu.

Przykłady gier i zabaw

Król mostów

Rozkładamy karty w formie planszy 6 na 6 kart. Odkrywamy cztery różne karty. Następna osoba odkrywa jedną kartę obok którejś już odkrytej (z boku lub po skosie), jeśli jest tego samego koloru: buduje między nimi most z pomocą patyczka. Grają kolejne osoby. Mosty można tworzyć w bok lub na skos. Wygrywa osoba, która zbuduje najwięcej mostów.

Wędrowniczek

To ciekawa gra planszowa: układamy karty, zostawiając trzy: po jednej w każdym kolorze. Karcie w każdym kolorze nadajemy wartość: 1, 2 lub 3 patyczki. Pierwsza osoba rzuca kostką i wykonuje tyle ruchów, ile wyrzuciła oczek, starając się stanąć na karcie o najwyższej wartości. Rzucają kolejne osoby. Wygrywa ta, która zbierze najwięcej punktów.

Sumo

To gra dla dwóch osób. Między nimi układamy linię z 18 kart, każda osoba stawia przez sobą pionek. Pierwszy gracz rzuca kostką i idzie po tylu kartach, ile wyrzucił. Druga osoba robi to samo. Jeśli wykonanie ruchu do przodu będzie niemożliwe z powodu stojącego przed nami przeciwnika, trzeba się cofać. Przegrywa osoba, którą zepchniemy z maty (jak na zawodach sumo).

Rewelacyjne dodatki: gra Olimpijczycy i bączek Piruet

Do zestawów kart pomysłodawca dołącza wspaniałe dodatki.

Pierwszym z nich są dwa, niepozorne, drewniane pudełka z 11 przegródkami w dwóch rzędach. Służą one do ciekawej gry Olimpijczycy, do której możemy wykorzystywać zarówno karty Dodawanie i Odejmowanie, jak i Tabliczkę Mnożenia. W trakcie rozgrywki w przegródkach pudełek układamy karty parami: w pierwszym przypadku jako sumy liczby 10 w każdej przegródce, a w drugiej jako działanie i wynik mnożenia. Zadanie można wykonywać na czas, rywalizacja doskonale motywuje dzieci do działania.

Drugim dodatkiem jest drewniany bączek Piruet, który wprowadzony w ruch obraca się, podczas gdy my wrzucamy na niego papierowe krążki. Kto wrzuci na bączka najwięcej okręgów, wygrywa. W zestawie znajdują się aż 194 kolorowe pierścienie.

Zalety Kart Grabowskiego

Korzystanie z Kart Grabowskiego zalecana jest dzieciom i dorosłym. Korzystanie z nich ma wiele zalet, w tym:

  • wspomaganie nauki matematyki w zakresie dodawania i odejmowania oraz tabliczki mnożenia,
  • wpajanie pojęcia liczby,
  • stymulowanie myślenia logicznego oraz rozumowania strategicznego,
  • budowanie umiejętności współpracy, nauka wygrywania i przegrywania,
  • doskonalenie kreatywnego myślenia oraz ćwiczenie wyobraźni,
  • doskonalenie tempa pracy poprzez gry na czas,
  • ćwiczenie koordynacji ruchowej i spostrzegawczości.

Jak widzimy, korzystanie z niepozornych mogłoby się wydawać kart jest doskonałym sposobem na stymulowanie rozwoju dziecka oraz… doskonałą zabawą.

Karty Grabowskiego istnieją na rynku od wielu lat, do tej pory sprzedano kilkadziesiąt tysięcy egzemplarzy, które powędrowały do szkół, placówek i osób prywatnych. Karty stworzono przy współpracy z dziećmi i dla dzieci. Z powodzeniem można z nich korzystać na lekcjach matematyki ale i w trakcie domowych gier i zabaw.

Karty wykonane są z wysokiej jakości papieru karcianego, są trwałe i estetyczne. Zakupić można poszczególne moduły, jak i całość. Przystępne ceny oraz wysoka jakość produktów sprawiają, że Karty Grabowskiego doskonale spełniają swoją rolę: bawią, uczą oraz… zasłużenie oddają matematyce tytuł królowej nauk.

Więcej informacji na stronie: https://kartygrabowskiego.pl/.

Źródło zdjęć: https://kartygrabowskiego.pl/

Autor: Monika Muzolf, psycholog

Komentarze